ابزار سیم کشی شامل چیست؟ لیست کامل ابزار سیم کشی

انجام کارهای متفاوت نیاز به داشتن ابزارهای لازم دارد و سیم کشی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بدون داشتن و استفاده از ابزار سیم کشی، انجام این کار نه تنها ساده نخواهد بود، بلکه خطرناک هم محسوب می‌شود. به همین دلیل باید با ابزار متفاوت مورد نیاز برای انجام کار سیم کشی آشنا باشید. همچنین توجه داشته باشید که در زمان خرید این ابزار بهتر است که ابزاری با کیفیت بالا تهیه کنید تا برای مدت زمان طولانی بتوانید از آن‌ها به بهترین شکل استفاده کنید. شما می‌توانید برای خرید این ابزار از وب‌سایت فروشگاه اینترنتی تولزیاب بازدید کنید.

ابزار سیم کشی

سیم کشی را باید در آن دسته از کارها قرار داد که انجام برخی اشتباهات کوچک می‌تواند بسیار گران تمام شود. آسیب دیدن برقکار و افراد دیگر، سوختن لوازم برقی متفاوت که برخی از آن‌ها بسیار گران قیمت هستند و حتی امکان ایجاد آتش سوزی تنها بخشی از مواردی هستند که ممکن است با آن مواجه شوید. یکی از مواردی که می‌تواند علاوه بر تأمین امنیت برقکار، کار او را ساده کند و جلوی بروز این موارد را بگیرد، استفاده از لوازم مناسب و مؤثر است. اما یک برقکار به چه ابزاری نیاز دارد؟ در ادامه این وسایل را با هم بررسی خواهیم کرد.

ابزارهای دستی

 ابزارهای سیم کشی دستی

اولین بخش از ابزار سیم کشی که آن را معرفی می‌کنیم، ابزارهای دستی هستند. برخی از مهم ترین ابزار سیم کشی دستی عبارتند از:

۱- آچار پیچ‌ گوشتی

آچار پیچ ‌گوشتی‌های متفاوت مانند صاف، ستاره ‌ای، ترکیبی و انواع دیگر آن را باید در میان ابتدایی ترین لوازم سیم کشی قرار داد. بدون استفاده از پیچ‌ گوشتی باز و بستن پیچ‌های مختلف کار ساده ‌ای نیست و نمی‌توان آن را به درستی انجام داد. البته یک پیچ‌ گوشتی خاص برای سیم کشی وجود دارد که به آن فازمتر گفته می‌شود. درون این پیچ ‌گوشتی یک چراغ وجود دارد که در صورت جریان داشتن برق در سیم، روشن خواهد شد. استفاده از این وسیله می‌تواند امنیت برقکار را به میزان زیادی افزایش دهد.

۲- سیم‌چین و دم‌ باریک

سیم چین یکی دیگر از ابزارهای مورد نیاز هر فردی است که با سیم کشی سر و کار دارد. همانطور که از اسم آن مشخص است از سیم چین برای قطع کردن کابل‌های متفاوت استفاده می‌کنند. البته گاهی افراد از سیم چین برای لخت کردن سیم‌ها و برداشتن روکش محافظ آن‌ها نیز استفاده می‌کنند. سیم چین انواع متفاوتی دارد که سیم چین معمولی، سیم چین کابل بر، سیم چین مینیاتوری و سیم چین فشار قوی تنها تعدادی از رایج‌ ترین آن‌ها محسوب می‌شوند. هر کدام از این سیم چین‌ها کاربرد متفاوتی دارند. به عنوان مثال سیم چین مینیاتوری برای کارهای ظریف مناسب است و این در حالی است که برای بریدن سیم‌های ضخیم باید از سیم چین فشار قوی استفاده کرد.

دم باریک هم باید در میان ابزار هر برقکاری وجود داشته باشد. از این وسیله برای حرکت دادن سیم در فضاهای تنگ که دسترسی به آن‌ها سخت‌ تر است استفاده می‌شود. البته با استفاده از دم باریک هم می‌توان سیم‌ها را برید، خم کرد، سیم پیچ ایجاد کرد و چندین کار دیگر را انجام داد.

۳- آچار

انواع آچارها را باید یکی دیگر از مواردی دانست که باید در لیست ابزار سیم کشی قرار داد. آچارها انواع متفاوتی دارند که کاربرد هر کدام از آن‌ها با دیگری فرق می‌کند. آچار فرانسه، آچار آلن، آچارهای رینگی، آچار دو سر تخت، آچار بکس، آچار جغجغه‌ ای، آچار شلاقی و انبر قفلی تنها تعدادی از رایج ترین انواع آچار هستند. برخی از این آچارها را می‌توان تنظیم کرد و برخی دیگر تنها برای مصارف خاصی مانند باز و بسته کردن پیچ‌هایی با اندازه خاص کاربرد دارند.

۴- پرچ ‌کن

پرچ ‌کن یکی دیگر از ابزارهای سیم کشی است. از این وسیله معمولاً برای وصل کردن دو یا چند صفحه متفاوت به یکدیگر استفاده می‌شود. معمولاً زمانی از این ابزار استفاده می‌شود که قصد داشته باشید اتصالی دائمی را به وجود آورید و پس از اتمام کار دیگر نیازی به جدا کردن قطعات وجود نداشته باشد. معمولاً از این دستگاه برای نصب کانکتورها، ترمینال‌ها و موارد مشابه دیگر استفاده می‌شود. پرچ ‌کن که به آن پانج کن نیز گفته می‌شود انواع متفاوتی دارد که پانچ کن دستی و پانچ هیدرولیک دو مورد از معروف ترین آن‌ها محسوب می‌شوند.

۵- انبردست

انبردست را باید یکی از ابزارهای چند کاره و مهم دانست که باید در جعبه ابزار سیم کشی هر برقکاری وجود داشته باشد. از این ابزار برای کارهای متفاوتی مانند نگه داشتن قطعات کوچک برای کار بهتر با آن‌ها، قطع کردن سیم، خم کردن سیم‌ها و حتی پیچیدن آن‌ها استفاده می‌شود.

۶- کابل کش

رد کردن سیم‌ها از درون لوله‌ها و دیوارها بدون استفاده از کابل کش اگر نگوییم غیر ممکن، اما بسیار سخت است. با استفاده از این ابزار می‌توانید سیم‌های مختلف را به راحتی از درون لوله‌ها و دیوارهایی عبور داد که جای لازم برای عبور سیم در آن‌ها وجود دارد. پس با توجه به کاربرد این وسیله باید بگوییم که هر برقکاری به آن نیاز دارد.

ابزارهای برقی و تجهیزات

برخی ابزار برای کار به برق نیاز دارند. از مهم ترین ابزار برقی که برای سیم کشی به آن نیاز خواهید داشت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- دریل

تقریباً همه افراد با دریل و کاربرد آن آشنا هستند. از این ابزار برای سوراخ کردن دیوارها و سقف‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از این وسیله برقکار به راحتی می‌تواند دیوار و سقف را برای وصل کردن لوازم متفاوت سوراخ کند.

۲- دستگاه برش کابل

با استفاده از دستگاه برش کابل، بریدن کابل‌های ضخیم کاری ساده و راحت خواهد بود. قطر برخی از سیم‌ها و کابل‌ها آن‌قدر زیاد است که بریدن آن‌ها با ابزار دستی بسیار سخت یا حتی غیر ممکن است. اما این کار با استفاده از دستگاه برش کابل بسیار ساده است و در مدت زمان بسیار کوتاهی به بهترین شکل انجام می‌شود.

۳- دستگاه لخت‌کن سیم

جدا کردن روکش سیم‌های متفاوت به صورت دستی کاری سخت است و این کار گاهی باعث رسیدن آسیب به سیم‌ها می‌شود. اما استفاده از دستگاه لخت ‌کن سیم این کار را با دقت بالا و به بهترین شکل انجام می‌دهد. با استفاده از این دستگاه روکش و عایق سیم‌ها به راحتی و به صورت دقیق و مرتب جدا می‌شود. همچنین در طول این فرآیند به سیم‌ها نیز آسیب وارد نمی‌شود. استفاده از این دستگاه می‌تواند کار برقکار را به میزان زیادی ساده تر کند.

ابزارهای اندازه‌گیری و تست

 ابزارهای تست و اندازه گیری

سومین دسته از ابزار سیم کشی، ابزارهایی هستند که از آن‌ها برای اندازه گیری و تست موارد مختلف استفاده می‌شود. برخی از مهم ترین ابزارهای اندازه گیری و تست را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

۱- مولتی ‌متر

مولتی‌متر را باید یک ابزار برای اندازه‌ گیری ولتاژ، جریان برق و مقاومت الکتریکی دانست. بدون استفاده از مولتی ‌متر انجام این کارها غیرممکن است. برقکاران با استفاده از مولتی‌ متر متوجه نوسانات برق نیز خواهند شد. این دستگاه را باید یکی از ابزار سیم کشی دانست که بدون آن انجام بسیاری کارها ممکن نخواهد بود.

۲- تستر سیم‌کشی

پس از سیم کشی باید سالم بودن آن را نیز مورد بررسی قرار داد. تستر سیم کشی پس از متصل شدن به مدار می‌تواند ولتاژ را در آن مورد بررسی قرار دهد. با استفاده از این ابزار سیم کشی می‌توان اتصالات را بررسی کرد تا اشکالات احتمالی موجود را پیدا و اقدامات لازم را در جهت رفع آن انجام داد. پس یکی از ابزارهای برق کشی ساختمان تستر سیم کشی است.

۳- نشانگر ولتاژ

نشانگر ولتاژ که به آن ولت سنج نیز گفته می‌شود، یکی دیگر از ابزار سیم کشی است. از نشانگر ولتاژ برای تشخیص وجود جریان برق در سیم‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه انواع متفاوتی دارد که برقکار باید با توجه به نوع سیم کشی و ولتاژ موجود در آن از مدل مناسب استفاده کند.

سایر تجهیزات

سایر تجهیزات لازم برای برق کشی

حال که با مهم ترین ابزار سیم کشی آشنا شدید، زمان آن رسیده تا در خصوص تجهیزات و ابزار دیگری که برای تکمیل کار و همچنین افزایش امنیت برقکار مورد استفاده قرار می‌گیرند، نکاتی بدانید. برخی دیگر از ابزارهایی که هر برقکار و سیم کشی باید آن‌ها را داشته باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- محافظ شخصی

برقکاران برای افزایش امنیت خود باید برخی تجهیزات را خریداری کنند. وسایلی مانند دستکش‌های عایق، عینک ایمنی و کفش ایمنی می‌تواند امنیت این افراد را به میزان بسیار زیادی افزایش دهد. همچنین در محیط‌های ساختمانی افراد باید از کلاه ایمنی استفاده کنند. این موضوع را هرگز فراموش نکنید.

۲- نردبان

دسترسی به سیم‌هایی که در ارتفاعات بالا قرار دارند بدون استفاده از نردبان بسیار سخت است. پس وجود یک نردبان در لیست ابزار سیم کشی برق ساختمان ضروری به نظر می‌رسد.

۳- چسب برق

چسب برق یکی از آن دسته ابزاری است که از آن برای پوشاندن سیم‌ها برای جلوگیری از اتصالی کردن استفاده می‌شود. پس چسب برق وسیله ای برای عایق بندی سیم‌هاست. البته از این ابزار می‌توان برای محکم کردن اتصالات میان کابل‌های متفاوت نیز استفاده کرد.

۴- قیچی و ابزار برش

برای بریدن موارد متفاوت مانند چسب برق و بسیاری موارد مشابه دیگر، نیاز به استفاده از ابزار برش مانند قیچی و کاتر است. البته قیچی کابل بری دستی نیز یکی دیگر از ابزاری است که از آن برای بریدن دقیق و صحیح سیم‌ها استفاده می‌شود. قیمت قیچی کابل بری دستی با توجه به موارد متفاوتی مانند برند سازنده، اندازه، کیفیت و برخی موارد دیگر تعیین می‌شود و تنوع بالایی دارد.

۵- لوله‌ گذاری و تجهیزات مرتبط

لوله‌ گذاری یکی از روش‌هایی است که از آن برای محافظت بهتر از سیم‌ها مانند سیم‌های توکار ساختمان استفاده می‌شود. سیم‌ها درون این لوله‌ها از ایمنی بالاتری برخوردار هستند و دیرتر خراب می‌شوند. اما برای لوله‌ گذاری تجهیزاتی مورد نیاز است که می‌توان آن‌ها را نیز در لیست لوازم سیم کشی و ابزار برق کشی ساختمان قرار داد.

۶- پرس کابلشو

با استفاده از کابلشو می‌توان اتصالاتی با ایمنی بالا ایجاد کرد. کابلشوها انواع متفاوتی دارند. اگر بخواهیم به معروف ترین انواع کابلشو اشاره کنیم، باید مواردی مانند پرس کابلشو دستی، پرس کابلشو شارژی و پرس کابلشو برقی را نام ببریم.

پرس کابلشو هیدرولیک دستی یکی دیگر از انواع کابلشوست که استفاده از آن می‌تواند کار را برای افراد ساده ‌تر کند. ابزار سیم کشی به چند بخش متفاوت تقسیم می‌شود. ابزارهای دستی، ابزارهای برقی، ابزارهای بررسی و تست و تجهیزات دیگر که ایمنی افراد و سیم کشی را افزایش دهد را باید مهم ترین دسته‌های ابزار سیم کشی معرفی کرد.

استفاده از این ابزارها به شما کمک می‌کند تا کار سیم‌کشی را به صورت ایمن و مؤثر انجام دهید. ایمنی همیشه باید در اولویت باشد، بنابراین همیشه قبل از شروع کار با برق، اطمینان حاصل کنید که جریان برق قطع شده است. شما می‌توانید برای خرید ابزار سیم کشی با کیفیت و اصل از محصولات مجموعه تولزیاب استفاده کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *