ساب زدن سنگ؛ نحوه ساب زدن سنگ + ابزار مورد نیاز

ساب زدن یکی از فرآیندهایی است که به درخشندگی فضا کمک می‌کند. مراحل ساب زدن سنگ شامل آماده سازی سطح، انتخاب لقمه ساب، ساب زنی، آب سابی و پولیش می‌شوند. با انجام این فرآیند علاوه بر براق شدن سنگ، عیوب سنگ و نواقص بند کشی رفع شده و طول عمر سنگ افرایش می‌یابد. برای خرید ابزارآلات لازم برای کفسابی سنگ می‌توانید به کاتالوگ محصولات تولزیاب در سایت مراجعه کنید.

ساب زدن سنگ: فرآیندی برای زیبایی و درخشندگی

ساب زدن سنگ، فرآیندی برای صاف و براق کردن سطح سنگ است که به منظور زیبایی، ترمیم و رفع عیوب سنگ انجام می‌شود. این کار با استفاده از دستگاه‌های مخصوص ساب و لقمه‌های ساب با درجه‌ بندی‌های مختلف انجام می‌شود. بنابراین ساب زدن سطوح سنگی تنها باعث درخشش آن‌ها نمی‌شود و در رفع عیوب آن‌ها نیز نقش دارد. از این نظر عملکرد کفسابی چیزی شبیه به سنباده بادی است که در از بین بردن ناهمواری‌ها روی سنگ‌های گوناگون همچون مرمر، گرانیت و دیگر سطوح سنگی، چوبی و فلزی از آن استفاده می‌شود.

مراحل ساب زدن سنگ

ساب زنی سنگ به دو صورت خیس و خشک انجام می‌شود که هر یک مراحل خاص خود را دارد. تفاوت این دو روش، در استفاده از آب است. البته نحوه ساب زدن سنگ در دو روش هم کمی متفاوت است، به این صورت که در شیوه اول باید برای جلوگیری از مسدود شدن آبراه‌ها، خرده سنگ‌های مخلوط در آب را به کمک وسایلی همچون سطل از روی سطح جمع آوری کرد. در حالی که پودر سنگ ناشی از ساب زنی خشک، توسط مکش خود دستگاه جمع آوری می‌شود. ساب زدن سنگ خشک شامل مراحل زیر است.

آماده سازی سطح

برای شروع کار ساب زنی باید قبل از کفسابی، سطح سنگ از هرگونه آلودگی، جرم و مصالح اضافی مانند سیمان و چسب پاک شود. البته در حین آماده سازی سطح، باید نوع سنگ نیز شناسایی شود؛ زیرا مراحل ساب زنی سنگ‌های مختلف همچون گرانیت با مرمریت متفاوت است. از سوی دیگر گاهی حتی خود سنگ‌های یک جنس هم با روش‌های متفاوتی کفسابی می‌شوند. برای مثال دو نوع سنگ مرمریت با نام‌های دهبید و گوهره داریم که در صیقل دادن نوع اول از لقمه ساب ۸۰۰ استفاده می‌شود، اما اگر همین ابزار در ساب زنی سنگ دوم به کار گرفته شود، باعث کدر شدن آن خواهد شد. پس مهارت ساب زن در انتخاب نوع سنگ و تعیین ابزار مناسب بسیار ضروری است.

(بیشتر بخوانید: آچار بادی، کاربرد، قیمت و هر آنچه که باید در مورد این ابزار کاربردی بدانید.)

انتخاب لقمه ساب

کفسابی سنگ

لقمه‌های ساب با درجه‌بندی‌های مختلف (از زبر تا نرم) وجود دارند. انتخاب لقمه مناسب به نوع سنگ و میزان صاف بودن سطح آن بستگی دارد. در انتخاب یک لقمه ساب مناسب باید عوامل مختلف در نظر گرفته شوند که شامل سختی لقمه ساب، اندازه استاندارد ذرات، شکل ذرات به کار رفته در ساخت لقمه و سرعت آن در فرآیند سایش می‌شوند.

ساب زنی

با استفاده از دستگاه ساب و لقمه مناسب، سطح سنگ را ساب زده تا صاف و یکدست شود. در عملیات ساب زنی از چندین لقمه متفاوت برای صیقلی شدن سنگ استفاده می‌شود. برای مثال لقمه‌های ۳۰ تا ۴۶ برای رفع پستی و بلندی‌های سنگ کاربرد دارند. لقمه‌های ۶۰ تا ۸۰ به منظور کمتر کردن زبری و یکدست کردن سطح سنگ استفاده می‌شوند و لقمه لاکی در از بین بردن خطوط باقی مانده از ساب زنی سنگ کاربرد دارد. البته تعداد این لقمه‌ها و عملکرد هر یک از آن‌ها بیش از موارد ذکر شده است.

آب ساب

بعد از ساب زنی با لقمه‌های زبر، برای صاف شدن بیشتر و براق شدن سطح سنگ، از لقمه‌های نرم‌تر و آب ساب استفاده می‌شود. برای مثال لقمه ۶۰۰ به نسبت برخی از لقمه‌ها نرم‌تر است، به همین دلیل از آن در مرحلۀ آب سان استفاده می‌شود.

پولیش

در نهایت برای ایجاد براقیت و درخشندگی بیشتر، می‌توان از پولیش استفاده کرد. برای اطلاع از قیمت پولیش بادی می‌توانید به صفحۀ محصولات تولزیاب مراجعه کنید.

ابزار مورد نیاز برای ساب زدن سنگ

دستگاه ساب زنی سنگ

به منظور انجام عملیات کفسابی، ابزارآلات مختلفی مورد نیاز هستند که شامل موارد زیر می‌شوند.

  • دستگاه ساب: دستگاه‌های ساب در انواع مختلف تک فاز، سه فاز و دستی موجود هستند. انتخاب نوع دستگاه به نوع سنگ، مساحت سطح و نیاز شما بستگی دارد.
  • لقمه ساب: لقمه‌های ساب در درجه ‌بندی‌های مختلف (از زبر تا نرم) وجود دارند.
  • آب ساب: برای صاف شدن بیشتر و براق شدن سطح سنگ از آب ساب استفاده می‌شود.
  • پولیش: برای ایجاد براقیت و درخشندگی بیشتر از پولیش استفاده می‌شود.
  • عینک و ماسک: هنگام ساب زدن سنگ استفاده از عینک و ماسک برای حفظ سلامتی ضروری است.

برای اطلاع از ابزارآلات مختلف همچون مینی فرز بادی می‌توانید در بخش نوار جستجوی سایت نام محصول مورد نظر را وارد کرده و اطلاعات مختلف درباره آن از جمله برند سازنده، ویژگی‌ها، مزایا و معایب و قیمت را دریافت کنید.

نکات مهم در کفسابی

در حین انجام عملیات ساب زدن سنگ نما یا سنگ کف باید به نکات مهمی دقت کنید. بی ‌توجهی به هر یک از این نکات می‌تواند کیفیت نهایی را کاهش دهد.

  • قبل از شروع کار، حتماً از نوع سنگ و درجه سختی آن اطلاع پیدا کنید.
  • از لقمه مناسب با توجه به نوع سنگ و میزان صاف بودن سطح آن استفاده کنید. دقت در انتخاب لقمه‌ها برای رسیدن به نتیجۀ مطلوب بسیار مهم است.
  • در هنگام ساب زدن، از فشار بیش از حد خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از آسیب به سنگ، از حرکات رفت و برگشتی نامنظم خودداری کنید.
  • برای حفظ سلامتی خود، از عینک و ماسک استفاده کنید.
  • اگر عمق ترک و خراشیدگی کمتر از ۱ میلی متر است، آن را پر کنید تا مقدار لایه برداری در این شرایط کمتر شود.
  • در انتهای کار باید به شفافیت و درخشش یکسان بخش‌های مختلف توجه کنید. هر بخش باید فاقد پستی و بلندی بوده و به صورت کاملاً یکنواخت ساب زنی شده باشد.
  • پساب کفسابی زیاد است، بنابراین باید قبل از خشک شدن آن را از روی سطح جمع کرده و البته به دلیل داشتن خرده سنگ، از ریختن آن در فاضلاب جلوگیری کنید.
  • در صورت عدم آشنایی با نحوه کار با دستگاه ساب، از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

مزایای ساب زدن سنگ

مزایای ساب زدن سنگ

در توضیح مراحل کفسابی سنگ می‌توان دریافت که این فرآیند در نهایت به صیقلی شدن سنگ، رفع رنگ کدر و شفاف شدن آن، پر شدن جای خالی درزها و به طور کلی یکدست شدن سنگ منجر می‌شود. عملیاتی که درخشندگی خیره کننده‌ای به سنگ می‌بخشد. به طور خلاصه این عملیات مزایای زیر را دربر دارد.

  • زیبایی و درخشندگی بیشتر
  • رفع کدر بودن سنگ در اثر استفاده طولانی مدت
  • ترمیم و رفع عیوب سنگ مانند خط و خش، ترک و ناهمواری
  • افزایش طول عمر سنگ
  • سهولت در تمیز کردن سطح سنگ
  • افزایش مقاومت سنگ در برابر لغزش
  • اصلاح نواقص بند کشی و تراز نبودن

قیمت ساب زنی سنگ

هزینه و قیمت کفسابی بسته به عوامل مختلف متغیر است. از جمله فاکتورهای تأثیرگذار بر تعیین قیمت ساب زنی سنگ، متراژ محیط، جنس سنگ کف، تعدا مراحل لازم برای ساب زنی و نوع دستگاه کفسابی هستند.

برای خرید هر یک از ابزارآلات مورد نیاز برای کفسابی سنگ می‌توانید به کاتالوگ محصولات تولزیاب در سایت مراجعه کرده و ابزار مورد نظر خود را خریداری کنید. به منظور اطلاع از کاربرد، ویژگی‌ها و مزایای هر ابزار نیز می‌توانید از مقالات درون سایت همچون راهنمای خرید پیچ گوشتی بادی کمک بگیرید.

مقالات بیشتری بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *