پیچ گوشتی بادی چیست؟ انواع پیچ گوشتی بادی

پیچ ‌گوشتی بادی چیست؟

پیچ‌ گوشتی بادی همانند سایر ابزار بادی توسط هوای فشرده کار می‌کند و کاربرد آن غالباً در خط مونتاژ کارخانه‌ها و کارگاه های صنعتی است. استفاده از این پیچ ‌گوشتی، میزان کارِ یدی کارگران را کاهش می‌دهد و توان کمتری از آنها می‌گیرد. با استفاده از پیچ‌ گوشتی بادی، کارگران قادر خواهند بود تا ضمن صرفه جویی در وقت، پیچ‌های بیشتری را با فشار کمتر به ساعد و کف دست، باز و بسته کنند. همچنین در برخی مواقع لازم است تا پیچ‌ها به اندازه‌ای سفت شوند که نیرویی بیش از نیروی انسانی می‌طلبد. بنا بر همین دلایل، امروزه با پیشرفت تکنولوژی، انواع پیچ ‌گوشتی‌های بادی و شارژی جایگزین نوع دستی آن شده‌اند. اگر علاقه‌مند به دانستن درباره‌ی انواع پیچ گوشتی بادی، نحوه‌ی نگه‌داری و تعمیر، چگونگی کارکرد و کاربردهای آن در صنعت هستید، در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید.

پیچ گوشتی بادی مستقیم

اگر خطوط مونتاژ در یک کارخانه را دیده باشید، احتمالاً پیچ گوشتی‌هایی که به واسطه‌ی بالانسر فنری یا شیلنگ از سقف آویزان شده‌اند، نظرتان را جلب کرده است. این پیچ گوشتی‌ها از نوع پیچ گوشتی‌های بادی هستند و کارگران برای استفاده از آن، کافی است آن را به سمت پایین بکشند و با فشار اهرم موجود در بدنه‌ی پیچ ‌گوشتی، آن را به کار بیاندازند. اما چرا پیچ ‌گوشتی‌های بادی در کارگاه‌ها و کارخانه‌های مونتاژ از سقف آویزان‌اند؟ پاسخ ساده است؛ به این دلیل که هنگام کار، پای کارگران یا سایر لوازم و ادواتی که در اطراف وجود دارد، به شیلنگ هوای متصل به پیچ‌ گوشتی گیر نکند. همچنین معلق بودن پیچ ‌گوشتی بادی، سرعت عمل و راحتی کارگران را در انجام وظایفشان افزایش می‌دهد.

طرز کار پیچ گوشتی بادی

پیچ ‌گوشتی بادی نیروی مورد نیاز خود را از طریق هوای فشرده‌ی داخل مخزنی می‌گیرد که به وسیله‌ی شیلنگ هوا به انتهای پیچ ‌گوشتی متصل می‌شود. این نوع پیچ‌ گوشتی، دارای قابلیت تنظیم نیروی گشتاور است که باعث می‌شود پیچ‌ها در اثر سفت شدن بیش از حد، معیوب یا هرز نشوند. یکی از دلایلی که باعث شده است نسل جدید پیچ ‌گوشتی‌های بادی، جای ابزارهای شارژی مشابه را بگیرند، عدم نیاز به باطری و شارژر است. پیچ ‌گوشتی بادی تا زمانی که به مخزن هوای تحت فشار متصل باشد، کارایی ثابتی خواهد داشت. برای حفظ طولانی مدت پیچ گوشتی بادی، حتما در سر راه هوا، از واحد مراقبت استفاده کنید، تا در ضمن گرفتن رطوبت هوا، هوای ورودی را روغن کاری کند و به این وسیله از خرابی دستگاه جلوگیری کند.

مزایای استفاده از پیچ گوشتی بادی

استفاده از پیچ ‌گوشتی‌های دستی و شارژی در مقایسه با پیچ گوشتی‌های بادی، نه تنها گاهی باعث ایجاد تداخل در روند خط تولید و عقب افتادن کارگرها از برنامه‌ی کاری می‌شود، بلکه در موارد بسیاری، استفاده از آنها موجب جراحت و صدمه دیدن دست، مچ یا ساعد کارگران نیز شده است. هرچند که استفاده از یک پیچ ‌گوشتی شارژی به مراتب کاراتر از پیچ‌ گوشتی دستی است، اما با استفاده از این نوع پیچ‌ گوشتی به احتمال زیاد در طول زمان با مشکلاتی نظیر اتمام باطری در حین کار، نیاز به شارژ مجدد و معیوب شدن باطری، مواجه خواهید شد. علاوه بر این، در صورت معیوب شدن باطری، هزینه‌ی نسبتاً زیادی برای تعویض آن باید بپردازید. پیچ ‌گوشتی‌های بادی هیچ یک از مشکلات دیگر انواع پیچ ‌گوشتی را ندارد و تا زمانی منبع برق مورد نیاز مخزن هوا تامین شود، قادر به استفاده از پیچ ‌گوشتی بادی خواهید بود. دیگر مزیت استفاده از پیچ گوشتی بادی، وزن کمتر آن نسبت به سایر پیچ‌ گوشتی‌ها است.

نحوه کار پیچ گوشتی بادی

پیچ ‌گوشتی‌های بادی همچنین علاوه بر تولید نیروی گشتاور بالاتر نسبت به پیچ ‌گوشتی‌های شارژی، با استفاده‌ی طولانی مدت داغ نمی‌کنند (پیچ‌ گوشتی‌های شارژی معمولاً بین هزار تا دو هزار دور در دقیقه نیروی گشتاور تولید می‌کنند که این رقم در انواع پیچ‌گوشتی بادی، تا ۲۸۰۰ دور در دقیقه نیز می‌تواند افزایش یابد). در عین حال، پیچ گوشتی بادی انرژی به مراتب کمتری نسبت به پیچ‌ گوشتی‌های شارژی مصرف می‌کند که علاوه بر مقرون به صرفه کردن آن، موجب حفاظت از محیط زیست نیز می‌شود. برخی از انواع پیچ‌ گوشتی بادی، از نظر جنس بدنه، نسبت به پیچ‌ گوشتی‌های شارژی مقاوم‌تر می‌باشند؛ چرا که در تولید بدنه‌ی آنها بر خلاف اکثر پیچ‌ گوشتی‌های شارژی، به جای پلاستیک از فلز استفاده شده است. همچنین عمر بالا و استهلاک بسیار ناچیز آن در کنار هزینه‌های پایین تعمیر و نگه‌داری، پیچ‌ گوشتی بادی را تبدیل به گزینه‌ای ایده‌آل نسبت به سایر پیچ ‌گوشتی‌های دستی و شارژی کرده است.

انواع پیچ گوشتی بادی

پیچ گوشتی بادی از نظر شکل ظاهری به ۳ دسته تقیسم می شود:
  1. مستقیم Straight
  2. هفت تیری Pistol
  3. چپقی Angle
هر ۳ مورد این پیچ گوشتی ها در کار گاهها و کارخانجات مصرف دارند و در هر محل بسته به نوع کارکرد و فضای موجود از یکی از این نمونه ها استفاده می کنند. پیچ گوشتی های بادی از لحاظ کارایی هم به ۳ دسته تقیسم می شود:
  1. پیچ گوشتی ضربه ای: عملکرد پیچ گوشتی ضربه ای دقیقا مثل بکس بادی است فقط با این تفاوت که به جای داشتن درایو برای اتصال بکس، از بیت برای گرفتن نوک پیچ گوشتی استفاده می شود.
  2. پیچ گوشتی ترکمتر دار: با استفاده از این ابزار می توان به میزان مشخصی به پیچ نیرو وارد کرد که این امر از له شدن نوک پیچ یا آسیب رسیدن به قطعه کار جلوگریری می کند.
  3. پیچ گوشتی شات آف: در بعضی از موارد مانند صنایع خودرو سازی و نظامی، بستن پیچ باید با دقت بسیار بالا انجام شود ولی استفاده از پیچ گوشتی ترکمتر دار به تنهایی کافی نیست. برای بستن پیچ با یک گشتاور دقیق باید از دستگاهی استفاده کنیم که با رسیدن به نیروی لازم خاموش شود (شات آف کند).
انتخاب نحوه کار پیچ گوشتی در میزان هزینه لارم بسیار تاثیر گذار است و باید حتما قبل از خرید نیاز سنجی درستی صورت بگیرد.

راهنمای خرید پیچ گوشتی بادی

از پیچ گوشتی بادی در صنایع مختلف، از لوازم خانگی گرفته تا خودرو سازی و صنایع مونتاژکاری استفاده می شود. برای خرید پیچ گوشتی باید به موارد زیر دقت کنید:
  1. پیچ گوشتی برای چه پیچ و با چه گشتاوری نیاز است.
  2. پیچ گوشتی ضربه ای، ترکمتر دار یا شات آف دار باشد.
  3. پیچ گوشتی مستقیم باشد یا هفت تیری (Piston)
برای انتخاب و خرید پیچ گوشتی بادی حتما قبل از خرید محدودیت های کاری را به دقت بررسی کنید، زیرا تقاوت قیمت پیچ گوشتی ها بر اساس کاربرد بسیار متفاوت است. جمع بندی: پیچ گوشتی بادی همانند سایر ابزار آلات بادی استهلاک کمتری نسبت به ابزار برقی و شارژی دارد و پرمصرف ترین ابزار در صنایع مونتاژکاری و تولیدی به شمار می رود. برای انتخاب بهترین پیچ گوشتی بادی باید در ابتدا نوع پیچ گوشتی اعم از ضربه ای (Impact)، ترکمتر دار و شات آف (Shut-off) را مشخص کرد.  

مقالات بیشتری بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *