نحوه تعویض بلبرینگ سنگ فرز در ۷ مرحله

سنگ فرزها به عنوان یکی از ابزارهای مهم در کارگاه‌های صنعتی، از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند که ممکن است در حین کار دچار نقص و خرابی شوند. بلبرینگ هم یکی از این قطعات در سنگ فرز است که احتمال ایجاد خرابی و در مواردی تعویض آن وجود دارد. نحوه تعویض بلبرینگ سنگ فرز کار چندان سختی نیست؛ فقط لازم است در کنار ابزارهای مورد نیاز، تا حدودی از مهارت فنی برخوردار بود. در چنین شرایطی می‌توان از افراد متخصص در این زمینه کمک گرفت.

ابزارهای مورد نیاز برای تعویض بلبرینگ سنگ فرز

در تعویض بلبرینگ سنگ فرز، قبل از هرچیز به داشتن یک سری ابزارآلات و تجهیزات نیاز دارید. در واقع اگر قصد دارید خودتان یا به کمک یک متخصص این کار را انجام دهید، بهتر است ابتدا ابزارهای مورد نیاز برای این عمل را مهیا کرده، سپس اقدام به تعویض بلبرینگ کنید. به این ترتیب زمانی که بلبرینگ سنگ فرز خراب می‌شود باید آن را از روی دستگاه باز کرده و سپس بلبرینگ جدید را نصب کنید. برای این منظور نیاز به لوازمی جهت باز کردن و بستن بلبرینگ دارید که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

فولی کش

اگر به عنوان یک فرد مبتدی قصد تعویض بلبرینگ در سنگ ‌فرز را دارید، شاید ندانید دستگاه فولی کش یا پولی کش چیست؟ فولی کش در واقع دستگاهی است که جهت بیرون آوردن قطعاتی مانند بلبرینگ، پولی و دیگر اجزای نصب شده روی ابزار سنگ فرز یا انواع شفت به کار برده می‌شود.

نیروی مورد نیاز جهت استفاده از فولی کش به دو صورت دستی و هیدرولیکی تأمین می‌شود. فولی کش‌های هیدرولیک و دستی چندان تفاوتی از نظر شکل ظاهری و کاربرد ندارند. در واقع تفاوت اصلی این دو نوع دستگاه تنها از نظر منبع نیروی آن‌هاست که در فولی کش هیدرولیک از نیروی هیدرولیکی و در مدل‌های دستی از نوع مکانیکی خواهد بود. البته پولی کش‌های هیدرولیک نسبت به نوع دستی دارای سرعت، نیرو و ایمنی بالاتری هستند. پولی کش‌های هیدرولیک همچنین به دو صورت پمپ سرخود و پمپ جدا به بازار عرضه می‌شوند.

آچار آلن

این نوع آچار یکی از انواع آچارهای پرکاربرد است که به صورت ال بوده و به دلیل دارا بودن مقطع شش ضلعی، جهت باز کردن پیچ‌های آلن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تعویض بلبرینگ سنگ فرز، یکی از ابزارهای مورد نیاز آچار آلن است تا بتوان عمل بیرون آوردن بلبرینگ خراب شده را به راحتی انجام داد.

باز کردن بلبرینگ سنگ فرز

آچار تخت

آچارهای تخت نوع دیگری از انواع آچارها هستند که علاوه بر کاربردهای مختلف، برای تعویض بلبرینگ سنگ فرز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این آچارها دهانه ثابتی داشته و هرکدام با توجه به دهانه برای نوع خاصی از مهره یا سرپیچ‌های نر کاربرد دارند. از این رو آچارهای تخت اغلب به صورت سری به بازار عرضه می‌شوند.

برای خرید این لوازم همچون ابزارهای دیگری مانند پیچ گوشتی بادی لازم است به کیفیت و برند ابزار توجه ویژه‌ای کنید. برای این منظور پیشنهاد می‌شود از فروشگاه‌های معتبر و با سابقه اقدام به خرید ابزار مورد نظر خود کنید.

چکش

در آشنایی با نحوه تعویض بلبرینگ سنگ فرز متوجه خواهید شد که جهت درآوردن بلبرینگ قبلی و نصب بلبرینگ جدید به چکش نیاز است. چکش‌ها هم در اندازه‌ها و مدل‌های مختلفی وجود دارند که متناسب با کاربرد مورد نظر می‌توان مدل مناسب را خریداری کرد.

بلبرینگ جدید

بعد از بیرون آوردن بلبرینگ خراب شده، برای عملکرد درست دستگاه سنگ فرز، لازم است یک بلبرینگ جدید و مناسب با سنگ فرز را جایگزین قطعه قبلی کرد. از آنجایی که سنگ فرزها در مدل‌های مختلف کوچک و بزرگ وجود دارند باید دقت کرد که بلبرینگ مناسب آن را خریداری شود.

قرار دادن بلبرینگ جدید در سنگ فرز

مراحل تعویض بلبرینگ سنگ فرز

سنگ فرزها در انواع مختلف کوچک و بزرگ به بازار عرضه می‌شوند. با این حال نحوۀ تعویض بلبرینگ سنگ فرز بزرگ با مدل‌های کوچک آن تفاوتی ندارد. این دستگاه‌ها همچنین به صورت بادی هم تولید می‌شوند که مدل‌های فرز بادی در مقایسه با نوع برقی آن، از ایمنی بیشتری برخوردار هستند. در هر حال مراحل تعویض بلبرینگ در دستگاه سنگ فرز در مدل‌های مختلف به صورت زیر است.

سنگ فرز را از برق جدا کنید

در اولین مرحله از تعویض بلبرینگ، قبل از هرچیز جهت رعایت ایمنی و جلوگیری از ایجاد آسیب‌های جدی و برق گرفتگی، لازم است دستگاه سنگ فرز را از برق جدا کنید. در این صورت با اطمینان می‌توانید جهت تعویض بلبرینگ اقدام کنید.

محافظ سنگ فرز را با آچار آلن باز کنید

در گام بعدی برای اینکه بتوانید قطعه بلبرینگ خراب شده را بیرون در آورید، نیاز به باز کردن محافظ سنگ فرز دارید. برای باز کردن محافظ هم باید از آچار آلن استفاده کنید.

مهره شفت را با آچار تخت باز کنید

در ادامه بعد از باز کردن محافظ بلبرینگ، مهره شفت را با کمک یک آچار تخت باز کنید تا بلبرینگ آزاد شود.

تعویض بلبرینگ سنگ فرز

با استفاده از فولی کش، بلبرینگ معیوب را از روی شفت خارج کنید

در این مرحله از تعویض بلبرینگ سنگ فرز، نیاز به استفاده از فولی کش دارید. برای این منظور با کمک فولی کش، بلبرینگ معیوب را خارج کنید. در صورت لزوم جهت بیرون آوردن یا قرار دادن بلبرینگ می‌توانید از چکش هم کمک بگیرید.

بلبرینگ جدید را با فولی کش در جای خود قرار دهید

بعد از باز کردن بلبرینگ خراب، نوبت به جای گذاری بلبرینگ جدید است. جهت تهیه بلبرینگ جدید، بهتر است بلبرینگ قدیمی را با خود همراه داشته باشید تا مطابق با آن، مدل جدید را خریداری کنید. سپس به دقت بلبرینگ جدید را داخل سنگ فرز قرار دهید.

مهره شفت را با آچار تخت ببندید

بعد از قرار دادن بلبرینگ جدید، لازم است مهره شفت را ببندید تا بلبرینگ محکم شود. بنابراین با استفاده از آچار تخت این کار را انجام دهید.

محافظ سنگ فرز را با آچار آلن ببندید

در نهایت نیز محافظ سنگ فرز را ببندید تا زمینۀ استفاده از آن فراهم شود. بستن محافظ را همچنان با آچار آلن انجام دهید. بنابراین به همین راحتی می‌توانید جهت تعویض بلبرینگ در سنگ فرز اقدام کنید.

البته اگر برای اولین بار است که تصمیم به تعویض این قطعه در سنگ فرز خود گرفته‌اید، بهتر است از یک فرد متخصص کمک بگیرید. برای این منظور می‌توانید از همان فروشگاهی که بلبرینگ جدید را خریده‌اید، راهنمایی بگیرید. با خرید از تولزیاب می‌توانید قبل از خرید ابزارهای مکانیکی خود از قیمت و مشخصات آن‌ها اطلاع کسب کنید، سپس با اطمینان اقدام به خرید کنید. به عنوان مثال اگر قصد خرید سنگ فرز را دارید می‌توانید قیمت مینی سنگ فرز بادی، شارژی و همچنین دستگاه سنگ فرزهای بزرگ را مشاهده کنید؛ در نهایت با اطمینان کامل از اصالت کالا و قیمت مناسب آن، خرید خود را انجام دهید.

 

 

مقالات بیشتری بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *