کابلشو چیست؟ انواع کابلشو

کابلشو چیست؟

در ابتدا لازم است به این سوال پاسخ بدهیم که کابلشو چیست و چه استفاده‌ای دارد، پس از آن به معرفی انواع کابلشو و کاربرد هر یک می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

در انجام کارهای مرتبط با برق و ایجاد اتصال میان سیم‌ها با یکدیگر و یا ارتباط با سایر تجهیزات الکتریکی در گذشته، از اتصال مستقیم با پوشش چسب برق استفاده می‌شد. برای ایمنی بیش‌تر ابزاری به‌نام کابلشو ساخته شد تا با کمک آن بتوان اتصالات با ایمنی بالا، برای مهندسان و سایر افرادی که با تجهیزات الکتریکی سروکار دارند، ایجاد کرد.

کابلشوها که برای اتصال ایمن و مطمئن جریان‌های هادی استفاده می‌شوند، با نام‌های وایرشو و سرسیم کابلشو نیز شناخته می‌شوند. این ابزار نه تنها برای اشخاص، بلکه برای اتصالات نیز ایمنی بسیار بالایی را فراهم آورده است.

انواع کابلشو

برای مثال گیره‌هایی که کابل‌ها را در قسمت موتور اتومبیل به باتری متصل می‌کنند، نوعی کابلشو هستند. به‌طور معمول از سرسیم کابلشو هنگامی استفاده می‌شود که امکان استفاده از اتصالات ثابت نباشد. طرز ساخت وایرشوها به‌گونه‌ای است که استفاده از آن‌ها بسیار راحت باشد، به‌سادگی نصب شوند و به‌سادگی بتوان آن‌ها را جدا کرد. در حالت کلی نوع ساخت سرسیم کابلشو به‌گونه‌ای است تا نیازی به تعمیر و نگهداری نداشته باشند. البته در صورت انتخاب و استفاده از محصولات بی‌کیفیت و دارای مشکل، تضمینی برای عدم نیاز به تعویض وجود ندارد.

مدل‌های متنوعی از کابلشوها تولید شده‌اند. این مدل‌ها در سایزهای مختلف و با تنوع زیاد، همراه با ضربه‌گیر یا بدون ضربه‌گیر ساخته می‌شوند. داشتن قسمت ضربه‌گیر در اتصالات موجب ایمنی و استحکام بیشتر می‌شود.

چرا انتخاب درست سرسیم کابلشو برای اتصالات اهمیت زیادی دارد؟

با توجه به تنوع تولید مدل‌های مختلف کابلشو، گاهی برای یک اتصال، می‌توان از انواع کابلشو استفاده کرد. برای داشتن بهترین و مناسب‌ترین انتخاب، باید شناخت خوبی از انواع کابلشو و اتصالات داشت. باید بدانید که داشتن دانش کافی و انتخاب مناسب در این مورد بسیار حائز اهمیت است، چرا که در صورت انتخاب یک کابلشوی ضعیف، با افزایش مقاومت در محل اتصال و در نهایت افزایش دما، ممکن است آتش‌سوزی و یا شکست الکتریکی در مفاصل کابل و بالا رفتن استرس الکتریکی و همچنین ایجاد جریان‌های اتصال کوتاه، اتفاق بیفتد. بنابراین لازم است تا انواع مختلف کابلشوها و اتصالات مناسب برای هر یک را به‌خوبی بشناسیم تا بتوانیم با انتخاب درست، به یک اتصال با ایمنی و عمر بالا برسیم.

فلز سر کابلشو رسانایی بسیار قوی است. این فلزات ابتدا به‌صورت لوله‌ای تهیه شده و سپس پرس می‌شوند. در انتها در قسمت پرس شده یه سوراخ دایره‌ای شکل ایجاد می‌کنند. سپس به مرحلۀ آبکاری می‌رسند، انجام فرایند آبکاری برای جلوگیری از سولفاته شدن این فلز انجام می‌شود.

انتخاب بهترین کابلشو برای کابل

برای انجام اتصال به سرسیم کابلشو، باید روکش سیم کابل را برداشته و پس از انتخاب کابلشوی مناسب آن را به کابلشو متصل کنیم، در ادامه محل اتصال باید عایق شود. روی قسمت فلزی کابلشو، اطلاعاتی حک شده تا ویژگی‌ها و نام شرکت تولیدکنندۀ آن مشخص باشد. نام شرکت با حروف اختصاری و سایر ویژگی‌ها مانند قطر پیچ مورد نیاز و مقطع هادی متناسب با کابلشو، روی آن حک می‌شود.

انواع کابلشو

کابلشوها را می‌توان بر اساس عوامل مختلفی دسته‌بندی کرد. تفاوت انواع کابلشو در کاربرد، سایز، شکل، جنس و ساختار آن‌ها است.

اتصالات مختلف در انواع کابلشو

کابلشوها از نظر نوع اتصال به سه دستۀ کلی تقسیم می‌شوند.

 

کابلشوهای پرسی

این مدل کابلشو در مقایسه با دو مدل دیگر، بیش‌تر مورد استفاده قرار می‎گیرند. در این مدل که بیش‌تر برای سیم‌های افشان استفاده می‌شود، پس از قرارگیری سیم در قسمت مورد نظر، هر دو در جای خود پرس و ثابت می‌شوند.

کابلشوهای لحیمی

در این مدل، محلی برای قرارگیری سیم داخل کابلشو وجود ندارد و باید محل اتصال کابلشو و سیم، با استفاده از سیم‌های لحیم مخصوص تجهیزات برقی، لحیم شود. باید توجه داشت که لحیم‌کاری به‌خوبی انجام گیرد و تمامی قسمت‌های اتصال پوشیده شود. همچنین از محبوس شدن هوا در قسمت لحیم شده نیز جلوگیری شود تا جریان، بدون مقاومت برقرار شود.

کابلشوهای پیچی

در این مدل، پس از قرار دادن سیم در محل مورد نظر، با استفاده از پیچ‌هایی که در دو سمت آن قرار دارد، اتصال محکم می‌شود.

تولید سرسیم کابلشو با فلزات مختلفی انجام می‌گیرد.

انواع کابلشو از نظر جنس

جنس کابلشوها نیز به سه دسته تقسیم می‌شود: کابلشو آلومینیومی، کابلشو مسی و کابلشو بی متال.

کابلشو آلومینیومی

این مدل کابلشو برای کابل‌های با جنس آلومینیوم استفاده می‌شوند که دارای مدل‌های مختلفی همچون، کابلشو آلومینیومی استاندارد، کابلشو آلومینیومی دوسوراخه و چهارسوراخه، کابلشو آلومینیومی زاویه‌دار و کابلشو آلومینیومی پیچی هستند.

کابلشو مسی

از کابلشو مسی برای سیم‌ها و کابل‌های مسی استفاده می‌شود و همچون مدل آلومینیومی، کابلشو مسی نیز دارای مدل‌های استاندارد، دوسوراخه و چهارسوراخه، زاویه‌دار و پیچی هستند.

کابلشو بی متال

یکی دیگر از انواع کابلشو، کابلشو بی متال است. از کابلشو بی متال هنگامی استفاده می‌شود که جنس سیم یا کابل با محل اتصال آن متفاوت باشند. این کابلشوها ضدزنگ بوده و دارای دو مدل با عنوان‌های DTL1 و DTL2 هستند. تفاوت این دو مدل بیش‌تر در محل اتصال پیچ و مهره و نحوۀ بستن آن‌ها است. قسمت بدنه و نگهدارندۀ این کابلشوها با یکدیگر متفاوت و متناسب با هادی و محل اتصال است.

کابلشو بی متال Bimetal lug

کابلشو فول بی متال: این کابلشو یکی از انواع کابلشو بی متال است که مانند آن‌ها برای اتصال دو جنس متفاوت در تجهیزات الکتریکی به‌کار می‌رود. این کابلشوها در تجهیزات الکتریکی بسیار پرکاربرد و پراستفاده هستند. تولید این مدل مراحل خاصی دارد و از آبکاری متفاوت با سایر موارد، در آن استفاده می‌شود. پس از تولید این محصول، قسمت آلومینیومی آن با یک لایه از فلز قلع پوشانده و یا به‌اصطلاح قلع‌اندود می‌شود. کابلشوهای قلع‌اندود شده به کابلشوهای فول بی متال معروف هستند. با ظهور این نوع از کابلشوها استفاده از مدل DTL2 کابلشو بی متال معمولی کاهش یافت، زیرا این مدل جایگزین مناسبی برای آن‌ها است.

 

مقالات بیشتری بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *