بکس بادی چگونه کار می کند؟ طرز کار بکس بادی

بکس بادی یکی از ابزارهای مفید و کارآمد برای کار با پیچ‌و‌مهره‌هاست. این ابزار تقریباً در جعبه ابزار تمام مکانیک‌ها و فنی‌کارهای حرفه‌ای پیدا می‌شود. زیرا استفاده از آن، سختی کار با پیچ‌ومهره را به حداقل می‌رساند و همین ویژگی باعث محبوبیت آن شده است. بکس بادی، ابزاری قدرتمند است که از نیروی هوای فشرده برای باز و بسته کردن پیچ‌ومهره‌ها استفاده می‌کند. این ابزار در صنایع مختلف از جمله مکانیک، خودروسازی و مونتاژ، کاربرد فراوان دارد. درک مکانیزم و طرز کار بکس بادی باعث می‌شود تا استفادۀ صحیح و کارآمد از این ابزار را بهتر یاد بگیریم.

آشنایی با مکانیزم و طرز کار بکس بادی

اگر آشنایی کافی با این وسیله را ندارید شاید این سؤال پیش بیاید که بکس بادی چگونه کار میکند؟ آچار بکس بادی به کمک یک شلنگ فنری به کمپرسور متصل می‌شود و از این طریق، نیروی لازم برای ایجاد گشتاور را تأمین می‌کند. در واقع، طرز کار بکس بادی وابسته به گشتاوری است که در آن ایجاد می‌شود. این گشتاور قابل تنظیم بوده و بسته به نوع کار، تغییر می‌کند تا از مانع از شکستن و آسیب‌دیدگی پیچ‌ومهره‌ها شود.

بکس بادی در سیستم تعلیق، اسکلت فلزی ساختمان، جلوبندی موتور، آچارکشی و در کل، باز و بسته کردن پیچ‌ومهره‌ها به کار می‌رود. این ابزار در مقایسه با انواع دیگر آچارها، قدرت بسیار بالایی دارد و از طرف دیگر، وزن آن نیز زیاد است. همچنین که لازم است آن را به کمپرسور بادی متصل کنیم. این ابزار مزایای زیادی در مقایسه با نمونه‌های برقی و شارژی دارد. از جمله:

  • قدرت و سرعت بالا
  • راحتی استفاده
  • دوام بیشتر
  • نیاز به نیروی فیزیکی کم

بیشتر بخوانید: آشنایی با ویژگی و قیمت بکس بادی در انواع مختلف

اجزای مختلف بکس بادی کدامند؟

برای شناخت بهتر طرز کار بکس بادی لازم است اجزای مختلف آن را بشناسیم. در ادامه، قطعات و اجزای اصلی این آچار بادی را معرفی کرده‌ایم.

اجزای مختلف بکس بادی

کمپرسور و جریان هوای فشرده

بکس بادی برای کار کردن، نیاز به جریان هوا دارد که آن را از طریق کمپرسور هوا تأمین می‌کند. در پایه‌های دستگاه، دو ورودی برای حرکت هوا تعبیه شده‌اند که نیروی مورد نیاز بکس بادی را فراهم می‌کنند. این کمپرسور، هوای فشرده را با فشار و میزان مشخص تولید می‌کند. معمولاً کمپرسورها دو حالت دارند؛ حالت اول، حداکثر میزان هوای ورودی است که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالت دوم، مقدار هوای مورد نیاز است که توسط کاربر مشخص می‌شود. میزان ورودی هوا در هر دقیقه با واحد (cfm) اندازه‌گیری می‌شود.

کمپرسور و جریان هوای فشرده

شلنگ و انتقال هوا

شلنگ، رابط بین کمپرسور و بکس بادی است. در واقع، هوای فشرده شده در کمپرسور، از طریق شلنگ انعطاف‌پذیر به بکس بادی منتقل می‌شود. در آچارهای تولیدی، به اندازۀ شلنگ و سایر اتصالات آن، توجه خاصی شده و توازن صحیحی در آن‌ها برقرار گشته است. هنگام خرید شلنگ دقت کنید که اندازۀ آن با سایر اتصالات سازگار باشد. در غیر این صورت ممکن است دستگاه شما آسیب جدی ببیند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع جغجغه بادی و خرید آن‌ها

روتور بادی و چرخش پره‌ها

هوای فشرده در کمپرسور از طریق شلنگ وارد روتور بادی شده و پره‌های توربین را به چرخش درمی‌آورد. در واقع، طرز کار بکس بادی به این شکل است که جریان ورودی هوا به داخل دستگاه به سمت سیلندرهای روتور هدایت شده که باعث چرخش تیغه‌های آن می‌شود. با این کار، روتورهای پیشرانۀ بکس بادی نیز به چرخش درمی‌آیند. همۀ این فرآیند برای به حرکت درآوردن روتور بکس بادی صورت می‌گیرد تا بتواند گشتاور و سرعت مورد نیاز برای استفاده را فراهم کند.

روتور بادی و چرخش پره‌ها

چکش و مکانزیم ضربه

در لبۀ سیلندر روتور، یک زبانه وجود دارد که باعث می‌شود محفظۀ چکش بکس بادی همراه با حرکت موتور آن شروع به چرخش کند. چرخیدن چکش کمک می‌کند تا شما قادر باشید به وسیلۀ بکس بادی، تمام پیچ‌ومهره‌ها را به آسانی باز و بسته کنید. با حرکت کردن دستگیرۀ آچار بکس بادی به دو طرف، چکش هم به داخل و خارج حرکت خواهد کرد. در واقع، چرخش توربین به مکانیزم ضربه منتقل شده و ضربات متناوب و قدرتمندی را به شفت وارد می‌کند.

شفت و انتقال نیروی ضربه

شفت، رابط بین موتور تولیدکنندۀ گشتاور و سری بکس بادی است. این قطعه به سوکت متصل می‌شود و نیروی ضربه را به پیچ یا مهره منتقل می‌کند. یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها برای تقسیم‌بندی انواع آچار بکس، دقت کردن به طول شفت دستگاه است. در اغلب صنایع از شفت‌های کوتاه استفاده می‌شود اما اگر نیاز به دسترسی به نقاط سختی باشد، تنها نوع بلند آن به کار می‌آید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با آچار چپقی، قیمت و خرید آن

شناخت قطعات و اجزای این آچار به ما کمک تا درک بهتری از طرز کار بکس بادی داشته باشیم. کارکرد هماهنگ همۀ این‌ها، با چرخش سوکت، پیچ یا مهره را با گشتاور مناسب، باز یا بسته می‌کند.

مرور چند نکتۀ کاربردی در طرز کار بکس بادی

حال لازم است طرز کار بکس بادی و استفاده از آن را بدانیم. به طور کلی، مراحل زیر برای به‌کارگیری عملی آچار بکس بادی طی می‌شوند:

  • سرهم‌بندی آچار
  • تست کردن بکس بادی
  • تنظیم سرعت

وصل کردن و سرهم‌بندی آچار

اولین کاری که برای استفاده از بکس بادی باید انجام دهید، سرهم‌بندی و وصل کردن قطعات مختلف آن است. دریل‌ها و آچارهای بادی، تشابه ظاهری زیادی به هم دارند. آچار بکس بادی از یک دکمه برای رهاسازی گشتاور و فشار هوا استفاده می‌کند. طرز کار بکس بادی به این شکل است که ابتدا باید شلنگ پلاستیکی کمپرسور هوا را به انتهای بکس بادی متصل کنید. برای سهولت کار با این ابزار، بهتر است دفترچۀ راهنمای آن را که توسط شرکت سازنده در اختیارتان قرار می‌گیرد را مطالعه کنید.

وصل کردن و سرهم‌بندی آچار

تست کردن و انتخاب گشتاور مناسب

پس از متصل کردن صحیح تمام قطعات بکس بادی به هم، لازم است از کارکرد صحیح آن مطمئن شوید. نخست، فشار هوای کمپرسور را بین ۹۰ تا ۱۰۰ (PSL) تنظیم کنید. در این حالت، فشار بکس بادی را بررسی کنید. گشتاور بکس بادی را به توجه به نوع کار و پیچ‌ومهره‌هایی که می‌خواهید باز و بسته کنید انتخاب کنید. چرا که استفاده از گشتاور بی از حد می‌تواند باعث آسیب دیدن قطعات شود.

تنظیم کردن سرعت

اکثر دستگاه‌ها، قابلیت تنظیم سرعت دارند. برای جلوگیری از خوردگی، شکستگی و بریده شدن پیچ‌ها، سرعت دستگاه را متناسب با پروژۀ خود تنظیم کنید. معمولاً سرعت بالا برای باز و بسته کردن سریع پیچ‌ومهره‌های کوچک مناسب است. در حالی که سرعت پایین برای کارهای ظریف و پیچ‌های بزرگ مناسب‌تر است. بهتر است گشتاور را همزمان با سرعت تست کنید.

پس از انجام کارهای ابتدا، نوبت به قرار دادن سوکت مناسب روی بکس بادی می‌رسد. یک مهره لاستیک را روی آچار بادی قرار داده و دکمۀ دستگاه را فشار دهید. این کار باعث می‌شود تا قبل از شروع کار، از درست بودن سایز سوکت، سرعت و گشتاور آن اطمینان کافی کسب کنید.

تعمیر، نگهداری و ایمنی بکس بادی

بکس بادی معمولاً طول عمر به مراتب بیشتری از بکس‌های برقی و شارژی دارد. از طرفی، تعداد قطعات متحرک در آچارهای بادی، کمتر از نمونه‌های دیگر است. وجود قطعات متحرک زیاد، به معنای استهلاک بیشتر است و همین مسئله باعث می‌شود که خرابی‌های بیشتری را در دستگاه‌ها شاهد باشیم. اما سادگی و تعداد قطعات کمتر در بکس بادی، طول عمر اجزای آن را بیشتر می‌کند. هزینه‌های تعمیر و نگهداری بکس بادی کمتر است اما به‌هرحال لازم است اقداماتی را صورت دهید:

  • روغن‌کاری: برای عملکرد صحیح و عمر طولانی‌تر بکس بادی، باید به طور منظم آن را با روغن مخصوص بکس بادی روغن‌کاری کنید. این روند معمولاً پس از هر ۸ ساعت استفاده باید صورت بگیرد.
  • ایمنی: هنگام استفاده از بکس بادی حتماً از عینک و ماسک ایمنی استفاده کنید تا از خطرات احتمالی مانند پرش براده‌ها و ذرات معلق در هوا جلوگیری شود.
  • بکس بادی را در مکانی خشک، خنک و دور از گرد و غبار نگهداری کنید.

جمع‌بندی

حال که با طرز کار بکس بادی آشنا شدید، بهتر است هنگام خرید نیز به نکات مهمی توجه داشته باشید. مدل، قدرت، سرعت، وزن و قیمت آچار بکس بادی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که باید در نظر داشته باشید. همواره سعی کنید از برندهای معتبر خرید کنید. بکس بادی، ابزاری قدرتمند و کاربردی است که در صنایع و مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنانچه قصد خرید بکس بادی دارید، بهتر است با کارشناسان ما در تولزیاب در تماس باشید. کلیۀ ابزار آلات ارائه شده در فروشگاه تولزیاب شامل خدمات پس از فروش هستند. برای اطلاع بیشتر می‌توانید به وبسایت ما مراجعه کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *