رگلاژ درب خودرو؛ تمام نکاتی که نیاز است بدانید

حتماً برای شما هم پیش آمده که سوار خودرویی شده باشید که در آن به سادگی بسته نشود و نیاز باشد آن را اندکی محکم‌تر ببندید. این مورد زمانی رخ می‌دهد که رگلاژ در خودرو با مشکل مواجه شده باشد. این مورد در صورت عدم توجه می‌تواند به لولای در خودرو آسیب وارد کند. در این مطلب قصد داریم تا در خصوص نحوه رگلاژ درب خودرو و نکات مربوط به آن مطالبی را در اختیارتان قرار دهیم.

رگلاژ درب خودرو به چه معنی است؟

رگلاژ در خودرو به معنی تنظیم دقیق لولای در، قفل و سایر اجزای آن است تا در ماشین به درستی باز و بسته شود و درزبندی مناسبی داشته باشد. انجام این کار باعث خواهد شد تا با مشکلاتی نظیر لق شن در خودرو، صدا دادن آن، باز و بسته شدن سخت در ماشین و بسیاری موارد دیگر مواجه نشوید. به بیان دیگر مهم‌ترین هدف از رگلاژ درب خودرو، تنظیم کردن در و جلوگیری از استهلاک و فرسودگی بیش از حد آن در طول زمان است.

ابزارهای مورد نیاز برای رگلاژ درب خودرو

قبل از این که به طریقۀ رگلاژ درب خودرو بپردازیم لازم است در خصوص ابزارهای مورد نیاز اطلاعاتی کسب کنید. پس از خرید آچار و ابزار مورد نیاز می‌توانید با توجه به مراحل مشخص شده، در خودروی خود را رگلاژ کنید. بد نیست بدانید که این کار نیاز به ابزار بسیاری ندارد و تنها با تهیه و خرید چند ابزار ساده که حتی برخی از آن‌ها در جعبه ابزار هر فردی وجود دارند، می‌توان این کار را انجام داد. ابزارهای مورد نیاز برای رگلاژ در خودرو عبارتند از:

  • آچار آلن
  • پیچ گوشتی
  • انبردست
  • متر
  • گچ

مراحل رگلاژ درب خودرو

مراحل رگلاژ درب خودرو

۱- تنظیم لولای در خودرو

اولین گام، شل کردن پیچ‌های در خودرو با استفاده از آچار آلن است. با استفاده از این ابزار، پیچ‌های لولا را تنها شل کنید و سپس در خودرو را با دقت تنظیم کنید تا در جای خود قرار گیرد. می‌توان از گچ برای علامت گذاری محل دقیق لولاها استفاده کرد تا این کار با مشکل مواجه نشود. پس از آن پیچ‌ها را ببندید.

۲- تنظیم قفل در ماشین

گام دوم، شل کردن پیچ‌های قفل در با پیچ گوشتی مناسب مانند پیچگوشتی بادی است. در این مرحله نیز از گچ برای علامت گذاری محل دقیق قفل استفاده کنید. پس از این که قفل در را به درستی تنظیم کردید، پیچ‌های آن را دوباره ببندید تا این مرحله نیز تمام شود.

۳- تنظیم زبانه در

سومین گام، تنظیم زبانۀ در است. این زبانه را باید به دقت تنظیم کرد تا در جای خود قرار گیرد و کارکرد مناسب خود را داشته باشد. بد نیست اشاره کنیم که یکی از دلایلی که باعث می‌شود لازم باشد در خودرو را با قدرت بیشتری ببندید، عدم قرار گرفتن زبانه در جای مناسب است.

۴- بررسی آب بندی در

پس از انجام مراحل بالا زمان آن رسیده که بررسی کنید آیا اجزای متفاوت به درستی در جای خود قرار گرفته‌اند و در به خوبی تنظیم شده است یا خیر. برای بررسی این کار باید یک تکه کاغذ را لای در خودرو قرار دهید و در خودرو را ببندید. اگر این کاغذ پاره شد یعنی تنظیم بخش‌های گفته شده به درستی انجام نشده است. باید در این زمان مراحل بالا را دوباره تکرار کرد تا رگلاژ درب خودرو به شکل مناسب برسد.

نکاتی در خصوص رگلاژ در خودرو

نکاتی در خصوص رگلاژ در خودرو

در ادامه برخی از مهم‌ترین نکاتی که باید در خصوص رگلاژ در خودرو به آن توجه داشت را با هم بررسی خواهیم کرد.

  • قبل از شروع کار حتماً دفترچۀ راهنمای خودرو خود را مطالعه کنید.
  • از رگلاژ بیش از حد در خودداری کنید. زیرا انجام بیش از حد این کار نیز می‌تواند به لولای در و قفل آن آسیب برساند.
  • ابزار مناسب مانند جعبه بکس و دیگر موارد لازم را برای رگلاژ در آماده کنید.
  • اگر در خصوص رگلاژ درب خودرو تجربۀ کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از یک متخصص کمک بگیرید تا جلوی بروز مشکلات احتمالی گرفته شود.
  • رگلاژ درب خودرو کاری ساده است که هر فردی در صورت داشتن اطلاعات و ابزار مناسب می‌تواند آن را انجام دهد. اما باید توجه داشت که این کار به دقت و ظرافت بالایی نیاز دارد.
  • با رگلاژ صحیح در خودرو، می‌توان از عملکرد صحیح و عمر طولانی آن اطمینان حاصل کرد.
  • در حد فاصل در خودرو و بدنه، درزگیرهایی لاستیکی وجود دارند. این درزگیرها با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض گرما، سرما و موارد دیگر به مرور دچار پوسیدگی و خرابی می‌شوند. در صورت بروز این اتفاق باز و بسته کردن در خودرو با مشکل مواجه می‌شود. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند برای جلوگیری از این اتفاق هر چند وقت یکبار این بخش از در خودرو را با روغن مناسب چرب کنید.

دلایل بد بسته شدن درب خودرو

دلایل بد بسته شدن در خودرو

عوامل متفاوتی می‌توانند سبب بد بسته شدن در خودرو به مرور زمان شوند که باید با آن‌ها نیز آشنا بود. این آگاهی به تأخیر در نیاز به رگلاژ در خودرو کمک می‌کند. از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تغییر شکل میله‌های موجود در سیستم مکانیکی در خودرو
  • فرسوده شدن درزگیرهای در ماشین
  • افتادگی در خودرو
  • فرسودگی فنرهای داخل در

برای اطلاع از قیمت بکس بادی و دیگر ابزارهای مورد نیاز برای رگلاژ در خودرو می‌توانید به تولزیاب مراجعه کنید.

سخن پایانی

  • با رگلاژ درب خودرو می‌توانید عمر در و قطعات موجود در آن را افزایش دهید.
  • پیشنهاد می‌کنیم که حتماً ابزار مناسب مانند جعبه بکس، پیچ گوشتی‌ و بسیاری ابزار دیگر را خریداری کرده و در خودرو قرار دهید تا در مواقع لازم بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • درست است که رگلاژ در ماشین می‌تواند عمر قطعات موجود در آن را افزایش دهد اما انجام بیش از حد این کار خود می‌تواند به در خودرو و اجزای آن آسیب وارد کند.

مقالات بیشتری بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *