۰ تا ۱۰۰ اجرای اسکلت فلزی + ابزار آلات مورد نیاز

اسکلت فلزی را می‌توان ساختار و بدنه اصلی بناهای امروزی برشمرد که باید تمامی مراحل آن به صورت مهندسی شده انجام شوند. این اسکلت از مواد مختلف با استحکام و قابلیت تحمل فشار بالا همچون تیرهای ساخته شده از فولاد ایجاد می‌شود که به اشکال عمودی و افقی روی هم قرار می‌گیرند. اما ساخت و اجرای این اسکلت به مراحل و تجهیزات مختلفی نیاز دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

مراحل و اجرای اسکلت فلزی

برای ساخت یک سازه فولادی باید قبل از شروع کار، فرآیند ساخت را درک کنید. یک تفکیک ساده از آنچه که قرار است از ابتدا تا انتها اتفاق بیفتد، ایده بهتری در مورد شرایط پیش رو و نیازمندی‌هایتان به شما ارائه می‌دهد. اجرای اسکلت فلزی شامل چندین مرحله مختلف می‌شود که بخشی از آن به برش، خم کردن فولاد و مونتاژ آن بستگی دارد. این کار را می‌توان برای اهداف مختلفی مثل ساخت خانه‌های مسکونی چندین طبقه، ساخت پل، ایجاد کارخانه یا سایر سازه‌های بزرگ انجام داد. در ادامه همه چیز درباره اسکلت فلزی را بررسی خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که برخی از ابزارها همچون مولتی پلایر در اجرای اسکالت فلزی چه عملکردی دارند.

طراحی و مهندسی

اولین مرحله در هر فرآیند ساخت فولاد سازه ای یا اسکلت فلزی، آماده سازی طراحی است. در این مرحله نقشه‌ها و مشخصات فنی اسکلت فلزی توسط مهندسین طراحی و تأیید می‌شوند. طراحی و مهندسی اسکلت فلزی شامل محاسبات بار و تنش، انتخاب مصالح و طراحی اتصالات است. در نهایت می‌توان به یک صورتحساب حدودی از هزینه‌ها نیز دست پیدا کرد.

تهیه مصالح

تهیه مصالح برای اجرای اسکلت فلزی

زمانی که نقشه‌های پروژه اسکلت فلزی آماده شوند، بر اساس نیاز ساختمان، مقدار مصالح مورد نیاز مشخص می‌شوند که باید برای خرید آن‌ها اقدام کرد. در این مرحله علاوه بر خرید و تأمین ورق‌ها، پروفیل‌ها و لوله‌های فولادی مورد نیاز برای ساخت اسکلت، می‌توان برای خرید ابزار مورد نیاز نیز برنامه‌ ریزی داشت. ضمن اینکه نباید از تهیه تجهیزات ریز مثل خرید انواع پیچ‌ها، مهره‌ها و واشرهای مورد نیاز برای اتصالات چشم پوشی کرد.

برش و سوراخ ‌کاری

مرحله بعدی از اجرای اسکلت فلزی، برش دادن فولاد و سوراخ کردن آن است. این کار با استفاده از دستگاه‌های برش (مانند دستگاه برش پلاسما یا لیزری) برای برش دادن فلزات به ابعاد مورد نظر انجام می‌شود. در این مرحله سوراخ کاری لازم برای قرار دادن پیچ و مهره‌ها در جای مناسب و بستن آن‌ها نیز انجام می‌شود. در باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها ابزارهای زیادی کاربرد دارند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به بکس بادی و انواع آچار اشاره کنیم.

مونتاژ و جوشکاری

برای اتصالات اجزای مختلف اسکلت فلزی از دو روش جوشکاری و اتصال با پیچ و مهره استفاده می‌شود. جوشکاری یک فرایند اتصال موقت است که مزایا و معایب خاص خود را دارد، در مقابل هم اتصال با پیچ و مهره به عنوان اتصال دائم شناخته می‌شود که بر اساس نظر مهندسین ساخت سازه، در جای مناسب از این دو روش استفاده می‌شود. در روش دوم انواع بکس بادی کارایی زیادی خواهند داشت. البته در این مرحله مهندسین سازه را از لحاظ کیفی مورد بازرسی قرار می‌دهند که شامل بازرسی‌های ابعادی و آزمایش‌های مکانیکی است. در اتصالات جوشکاری نیز از تست‌هایی برای استحکام اتصالات و عاری بودن قطعات جوش داده شده از عیوب احتمالی و ترک‌های پنهان استفاده می‌شود.

نصب اسکلت فلزی

نصب اسکلت فلزی

حال که مراحل برش دادن، مونتاژ و جوشکاری قطعات به پایان رسید، نوبت به اجرا و نصب اسکلت فلزی می‌رسد. در این مرحله اول قطعات ساخته شده به محل پروژه منتقل می‌شوند، سپس این تجهیزات با استفاده از جرثقیل و سایر تجهیزات بالابر در جای مناسب قرار می‌گیرند. البته قبل از نصب و اجرای اسکلت فلزی، فولاد سندبلاست و رنگ آمیزی می‌شود تا سازه فلزی در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم شود. در این بخش نیز برخی قطعات از طریق پیچ و مهره به هم متصل می‌شوند که در آن اغلب از ابزارهایی همچون آچار بادی استفاده می‌شود.

بازرسی و تست

بازرسی‌های فنی برای اطمینان از ایمنی و استحکام سازه در دو مرحله، یعنی یکی قبل از نصب و اجرای اسکلت فلزی و دوم بعد از آن انجام می‌شود. انجام تست‌های لازم برای تأیید کیفیت اتصالات در این مرحله بسیار ضروری است تا از بروز هرگونه آسیبی در آینده جلوگیری شود.

ابزار و تجهیزات مورد نیاز اجرای اسکلت فلزی

بعد از آشنایی با مراحل اجرا و نصب اسکلت فلزی، بسیار مهم است که با لیست تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این پروژه هم آشنا باشید. در ادامه طی دسته بندی خاصی به معرفی این ابزارها و تجهیزات می‌پردازیم.

ابزار برش و سوراخ ‌کاری

تجهیزات مورد نیاز اجرای اسکلت فلزی

از جمله مهم ترین ابزار برای شروع پروژه، دستگاه‌های برش فلز (پلاسما، لیزری)، انواع مته و دستگاه‌های سوراخ‌ کاری هستند که از آن‌ها برای برش اجزای فلزی و سوراخ کردن آن‌ها به منظور پیچ و مهره کردن قطعات استفاده می‌شود.

تجهیزات جوشکاری

جوشکاری در مرحله اجرای اسکلت فلزی جوشی کاربرد خواهد داشت. انجام جوشکاری بدون وجود دستگاه‌های جوش، غیرممکن خواهد بود. البته از این دستگاه‌ها در زمانی که پیچ و مهره روش اصلی اتصال است، استفاده نمی‌شود. برای داشتن یک سازه قدرتمند، باید به نکات جوشکاری اسکلت فلزی توجه ویژه ای شود.

ابزار دستی

در حالی که در اجرای اسکلت فلزی ساختمان، ابزارهای برقی مهم هستند، ابزارهای دستی هم کارایی خاص خود را دارند. مزیت استفاده از آن‌ها عدم نیاز به برق و قابل حمل بودن آن‌ها در هر محیطی است. از جمله این ابزار می‌توانیم به آچارها و پیچ‌گوشتی‌های مختلف مثل آچار ضربه‌ ای و البته کلید بکس اشاره کنیم.

تجهیزات بالابری

از جرثقیل‌ها و تجهیزات بالابر مختلف برای بالا بردن سازه‌های فلزی و نصب آن‌ها روی هم استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها خود قطعات و اجزای مختلفی مثل طناب بالابر، سیم بکسل و زنجیر دارند که باید به صورت کاملاً ایمن مورد استفاده قرار گیرند.

ابزار اندازه‌گیری و تنظیم

متر، تراز و وسایل اندازه‌گیری دقیق از دیگر ابزار مورد نیاز برای اجرای سازه‌های فلزی هستند که امکان پیاده سازی و نصب دقیق قطعات را به صورت کاملاً مهندسی شده فراهم می‌کنند. بدون این ابزار به ظاهر ساده، اجرای اسکلت فلزی قابلیت اجرای دقیق را نخواهد داشت که می‌تواند هر مرحله از اجرای پروژه را با مشکل مواجه کند. برای مثال ترکمتر یک آچار مستقل است که از آن به منظور اندازه گیری گشتاور اعمال شده در زمان باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها در اجرای اسکلت فلزی پیچ و مهره استفاده می‌شود. تنوع و قیمت این وسیله و سایر ابزارهای اندازه گیری زیاد است و به کارایی آن‌ها بستگی دارد. برای مثال قیمت ترکمتر دیجیتال با ترکمتر معمولی تفاوت دارد که باید هنگام خرید به آن‌ توجه کنید.

تجهیزات ایمنی

تجهیزات ایمنی بخش مهمی از ابزارهای ساخت و اجرای اسکلت فلزی محسوب می‌شوند که می‌توانند ایمنی کارگران و مهندسان پروژه را تا حد زیادی بالا ببرند. از جمله این تجهیزات می‌توانیم به کلاه ایمنی، دستکش و عینک حفاظتی اشاره کنیم.

ابزار حمل و نقل

ابزار حمل و نقل

در نهایت لیست تجهیزات مورد نیاز برای اجرای اسکلت فلزی، به ابزار حمل و نقل می‌رسیم که به منظور جا به جایی اقلام فولادی سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله تجهیزات حمل و نقل قطعات سنگین کامیون‌ها و لودرها هستند.

با رعایت این مراحل و استفاده از تجهیزات مناسب، می‌توان اسکلت فلزی مطمئن و با کیفیتی را برای ساختمان اجرا کرد. اما در صورت نیاز به خرید انواع ابزار یا اطلاع از قیمت خرید ابزارهای مختلف مثل قیمت بکس بادی آمریکایی و خرید دیگر تجهیزات مورد نیاز می‌توانید از طریق سایت تولزیاب اقدام کنید. از مزایای خرید از این مرجع خرید معتبر می‌توانیم به قیمت مقرون به صرفه، اصل بودن کالاها با ضمانت، گارانتی و خدمات پس از فروش اشاره کنیم.

مقالات بیشتری بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *