بکس بادی چیست؟ انواع بکس بادی

بکس بادی یا آچار بادی چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی و رشد و توسعه‌ی صنایع مختلف، ابزارهای سنتی و دستی جای خود را به ابزارهای بادی و الکتریکی داده‌اند. یکی از این موارد، تولید و استفاده از آچار ضربه‌ای در صنعت است. آچار ضربه‌ای معمولاً در دو نوع الکتریکی و بادی تولید می‌شود که در این مطلب قصد داریم نوع بادی آن را به تفصیل بررسی کنیم.

احتمالاً برایتان پیش آمده است که گاهی اوقات نتوانید مهره‌ای را با آچارهای دستی باز کنید. دلیل آن ممکن است زنگ زدن و خوردگی مهره یا سفت شدن بیش از حد آن باشد. حتی ممکن است به پیچ و مهره‌هایی برخورده باشید که به دلیل ساییدگی بیش از حد، نتوانید آچار خود را به طرز مناسبی دور آن گیر بدهید. هر کدام از این مشکلات که پیش بیاید، بهترین راه حل آن استفاده از آچارهای ضربه‌ای است.

به دلیل استفاده از نیروی هوای فشرده شده، آچارهای بادی توان به مراتب بیشتری نسبت به سایر مدل‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند. در واقع می‌شود اینطور گفت که هیچ پیچ و مهره‌ای نیست که نشود آن را با استفاده از مقداری گریس و آچار ضربه‌ای باز کرد. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات راجع به ساختار بکس بادی، انواع بکس بادی و تفاوت آن با بکس‌های برقی هستید، در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید.
بکس بادی چیست

نحوه کار بکس بادی

همانطور که گفته شد، بکس بادی نوعی از بکس یا همان آچار ضربه‌ای است که به یک مخزن هوای فشرده (کمپرسور) متصل می‌شود. هوای فشرده از طریق شیلنگی که به انتهای دسته‌ی بکس بادی وصل می‌شود، به داخل قطعات بکس وارد شده و نیروی گشتاور مورد نیاز در سر آچار را تامین می‌کند. برای استفاده از این نوع آچار، نیاز به یک مخزن هوای فشرده با حداقل توان ۵ تا ۷.۵ بار خواهید داشت.

عملکرد آچار بادی در واقع به این شکل است که با اعمال نیروهای شدید و ضربه‌ای در فواصل زمان کوتاه، موجب شل یا سفت شدن تدریجیِ پیچ یا مهره خواهد شد. (منظور از نیروی ضربه‌ای وارد آوردن نیروی ناگهانی است؛ به این ترتیب پیچ یا مهره، به طور معمول هر بار پنچ ثانیه تحت فشار چنین ضربه‌ای قرار می‌گیرد) پس می‌توان گفت که بکس بادی هم در مونتاژ (سرهم کردن) و هم در جدا کردن پیچ و مهره‌های یک سازه یا دستگاه، کاربردهای فراوان دارد.

مزایای استفاده از آچار بادی نسبت به انواع شارژی و الکتریکی آن چیست؟

مهمترین مزیت بکس‌های بادی، سرعت و قدرت بالای آن نسبت به مدل‌های شارژی و برقی است. از دیگر مزیت‌های آچار بادی می‌توان به وزن سبک، قاب مقاوم و خوش دست بودن آن اشاره کرد. همچنین آچارها یا بکس‌های بادی به دلیل استفاده از مخزن هوای فشرده به منظور تامین نیروی مورد نیاز، آلایندگی زیست محیطی به مراتب کمتری نسبت به آچارهای شارژی و الکتریکی دارند.

همچنین گفتنی است که بکس‌های بادی از قیمت مناسب‌تری برخوردارند؛ از این نظر گزینه‌ای مقرون به صرفه در مقایسه با بکس‌های شارژی محسوب می‌شوند. بکس‌های بادی همچنین استهلاک بسیار پایینی دارند و می‌توانند سال‌ها بدون نیاز به تعویض قطعات، کارایی ثابتی داشته باشند.

البته در هنگام خرید بکس بادی باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از آنها برای کارهای سبک و خانگی چندان توصیه نمی‌شود. به این دلیل که بکس‌های بادی اولاً به منظور استفاده‌ی روزمره و مداوم طراحی شده‌اند و در ثانی، برای راه‌اندازی بکس بادی نیاز به یک مخزن هوای فشرده (کمپرسور) خواهید داشت. نگهداری و جا به جایی کمپرسور در خانه دشوار است و به همین دلیل، اگر نیاز به استفاده‌ی هر روزه از آچار بادی نباشد، خرید انواع شارژی و الکتریکی آن توصیه می‌شود.

انواع بکس بادی

بکس بادی از نظر شکل به ۳ دسته تقسیم می شود:

  1. مستقیم
  2. هفت تیری
  3. چپقی

بکس بادی چپقی در نیوتن های پایین تری تولید می شود و عموما از نوع شات آف هستند. در کارگاه های کوچک بو تعمیرگاه ها بیشتر بکس های بادی به شکل هفت تیری هستند. بکس بادی مستقیم در رنج های گسترده ای تولید می شود و در کارگاه های کوچک تا صنایع بزرگ استفاده می شود.

بکس بادی از نظر ساختار به دسته تقسیم می شود:

  1. Pin Clutch
  2. Rocking Dog
  3. Double Dog Clutch
  4. Two-Jaw Clutch
  5. Twin-Lobe Clutch
  6. Twin Hammer Clutch
  7. Triple-Lobe Clutch

تقسیم بندی بکس بادی از نظر سایز درایو:

بکس‌های بادی را می‌توان از نظر اندازه‌ی سَری یا همان درایو (قسمتی که دور پیچ یا مهره چفت می‌شود) دسته بندی کرد. استفاده از درایو با اندازه‌های متفاوت، می‌تواند در میزان نیروی گشتاور نیز، اثرگذار باشد.

  • ۱/۴ اینچ
  • ۳/۸ اینچ
  • ۱/۲ اینچ: تا ۱۲۰۰ نیوتن متر به طور مثال بکس بادی بوستون پنوماتیک Boston Pneumatic مدل BP-2915P3
  • ۳/۴ اینچ: تا ۲۰۰۰ نیوتن متر به طور مثال بکس بادی بوستون پنوماتیک Boston Pneumatic مدل BP-2925RBP1
  • ۱ اینچ: ۳۵۰۰ نیوتن متر به طور مثال بکس بادی بوستون پنوماتیک Boston Pneumatic مدل BP-3940
  • ۱-۱/۲ اینچ: حداکثر تا ۱۳۵۰۰ نیوتن متر به طور مثال بکس بادی اینگرسولرند ingersollrand مدل ۵۹۸۰
  • ۲-۱/۲ اینچ: حداکثر تا ۶۸۷۰۰ نیوتن متر به طور مثال بکس بادی اینگرسولرند ingersollrand مدل ۵۸۸A1
  • ۳-۱/۲ اینچ: حداکثر تا ۱۰۸۵۰۰ نیوتن متر به طور مثال بکس بادی اینگرسولرند ingersollrand مدل ۵۹۹A1

در این بخش انواع بکس بادی را از نظر نوع شکل دسته، ساختار ضربه زن و اندازه درایو بررسی کردیم. در ادامه به بررسی کلی ساختار بکس بادی می پردازیم.

اجزای بکس بادی

در این بخش، قصد داریم اجزای اصلیی را که در ساخت بکس بادی به کار می‌روند، بررسی کنیم. برای اینکه بدانید بکس بادی از چه اجزایی ساخته شده است، می‌توانید دست به کار شوید و شروع به باز کردن قطعات آچار بادی کنید. اما روش ساده‌تر آشنایی با این ابزار، دنبال کردن ادامه‌ی مطلب است.

  • قاب دستگاه: همانطور که می‌دانید قاب یک دستگاه به منظور پوشاندن و محافظت از قطعات داخلی یک دستگاه طراحی می‌شود. این قاب معمولاً از آلیاژ چند فلز یا پلاستیک بسیار با دوام ساخته می‌شود. سازندگان بکس بادی، در ساخت قاب این دستگاه، اغلب سعی می‌کنند تا ضمن حفظ استحکام، بر روی خوش دست بودن و سبکی آن تمرکز کنند.
  • سیلندر چرخشی (rotatory cylinder): این قطعه، سیلندر اصلی بکس بادی است که از طریق یک دریچه‌ی ورودی، هوای فشرده شده در مخزن را دریافت می‌کند. پس از تولید نیروی گشتاور، هوا از طریق دریچه‌ی دیگری خارج می‌شود. هر دو دریچه در قسمت پایین سیلندر تعبیه شده‌اند. در واقع سیلندر با دو قطعه‌ی دیگر دستگاه، یعنی با چرخانه (rotatory wheel) و تیغه‌های آن درگیر است. هوای فشرده شده به وسیله‌ی سیلندر بین تیغه‌ها جاری می‌شود و آنها را به حرکت در می‌آورد.
  • چرخانه (rotatory wheel): همانطور که اشاره شد، وظیفه‌ی اصلی این قطعه در آچار بادی، تبدیل نیروی هوای فشرده به نیروی گشتاور است. این قطعه معمولاً متشکل از شش اسلات (شکاف) می‌باشد که تیغه‌ها در آن جای می‌گیرند. از سوی دیگر، چرخانه به وسیله‌ی یک چرخ دنده، به سیستم ضربه‌ی آچار بادی متصل می‌شود و انرژی گشتاور لازم برای باز و بسته کردن پیج‌ها را تامین می‌کند.
  • تیغه‌های روتور: همانطور که در توضیح سیلندر چرخشی اشاره شد، تیغه‌ی روتور بکس بادی از طریق شکاف‌هایی به قسمت چرخانه متصل می‌شود. هنگامی که هوای فشرده شده بین تیغه‌های روتور جریان می‌یابد، تیغه‌ها به حرکت درآمده و انرژی ذخیره شده در هوای فشرده را به انرژی حرکتی تبدیل می‌کنند.
  • صفحات جلویی و پشتیِ چرخشی: این دو صفحه، به منظور ثابت نگه داشتن جای تیغه‌ها و چرخانه در حین کار طراحی شده‌اند.
  • قاب چکشی دستگاه (hammer case): قاب چکشی یا همان همر کیج محلی برای قرار گرفتن چکش های بکس بادی و شفت بکس هستند و در همین محل نیروی لازم جهت ضربه زدن شفت بکس بادی فراهم می شود.
  • سوپاپ کنترل جهت (directional valve):از این سوپاپ به منظور تعیین مسیر جریان هوای فشرده در داخل سیلندر چرخشی استفاده می‌شود. در واقع قسمتی در بکس بادی که وظیفه تعیین جهت چرخش شفت را برعهده دارد همین قسمت سوپاپ کنترل جهت است.
  • سوپاپ دریچه‌ی گاز (throttle valve): در کنار سوپاپ کنترل جهت یک سوییچ قرار دارد که با تعیین میزان ورودی باد در دستگاه نیروی بکس بادی را کم و زیاد می کند.

مخزن هوای (کمپرسور باد) بکس بادی

مخزن‌های هوای فشرده دارای انواع مختلف و حجم‌های متفاوتی هستند. یکی از نکات مهم در خرید چنین مخزنی برای استفاده در بکس‌های بادی، توجه به تک مرحله‌ای بودن یا دو مرحله‌ای بودن کمپرسور است.

در واقع مخزن‌های هوای تک مرحله‌ای یک پیستون و مخزن‌های هوای دو مرحله‌ای دارای دو پیستون می‌باشند. بسته به کاری که شما انجام می‌دهید، باید مدل متناسب با آن را انتخاب نمایید. اگرچه کمپرسورهای تک مرحله‌ای مقرون به صرفه‌تر از کمرپسورهای دو مرحله‌ای هستند، اما فشار هوای کمتری نسبت به کمپرسورهای تک مرحله‌ای تولید می‌کنند. به همین دلیل، معمولاً از کمپرسورهای تک مرحله‌ای در کارگاه‌های کوچک و تعمیرگاه‌ها استفاده می‌شود، در حالی که استفاده از نوع دو مرحله‌ای آن، در کارخانه‌ها و صنایع بزرگ شایع است.

از جمله مدل‌های رایج کمپرسور نیز، می‌توان به کمپرسور هوای استوانه‌ای، پنکیکی، فندکی، دو مخزنه و انواع ثابت و قابل حمل آن اشاره کرد.

جمع بندی

بکس بادی (آچار بادی) جدیدترین نوع آچار است که نیروی مورد نیاز خود را از طریق هوای فشرده شده در مخزن تامین می‌کند. بکس‌های بادی عموماً به منظور استفاده در صنایع کوچک و بزرگ طراحی شده‌اند و به ندرت در کارهای خانگی و سبک استفاده می‌شوند. بکس‌های بادی در چهار مدل تفنگی، خطی (مستقیم)، صلیبی و چپقی (سرکج) تولید می‌شوند. بکس‌های بادی معمولاً سبک‌تر و با دوام‌تر و مقرون به صرفه‌تر از مدل‌های شارژی و الکتریکی آن است.

آچارهای بادی با سایز درایوهای (سَری‌های) مختلف، نیروی گشتاور متفاوتی تولید می‌کنند. به طور کلی نیروی گشتاور تولیدی توسط آچارهای بادی، از ۱۰۰ تا ۶۰۰۰ نیوتن بر متر، متغیر است. توجه داشته باشید که همواره می‌بایست پیش از شروع به کار با بکس‌ بادی، آن را روغن کاری کنید. همچنین لازم است که در بازه‌های زمانی معین، قطعات بکس بادی را به طور کامل بررسی و سرویس نمایید.

مقالات بیشتری بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *