معرفی انواع آچار + کاربرد آن ها در صنعت

آشنایی با انواع آچار و کاربرد آن‌ها باعث خواهد شد که بدانید برای موقعیت‌های متفاوت و انجام کارهای صنعتی و خانگی متنوع به چه ابزارهایی نیاز خواهید داشت. تنوع آچارها در برخی مواقع باعث می‌شود که کاربر سردرگم شود و نداند که به کدام نوع از انواع آچار نیاز دارد. در این مطلب قصد داریم تا انواع آچار را معرفی کرده و در خصوص کاربرد هم کدام نکاتی بیان کنیم.

معرفی انواع آچارهای کاربردی

آچارهای متفاوت موجود در بازار کاربردهای مختلفی دارند و با هدف انجام کارهای گوناگونی ساخته شده‌اند. برخی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین انواع آچار موجود در بازار عبارتند از:

۱- آچار فرانسه

آچار فرانسه

آچار فرانسه را باید یکی از پرکاربردترین آچارها دانست. فک متحرک این آچار را می‌توان به اندازۀ پیچ‌های متفاوت تنظیم کرد تا باز و بسته کردن پیچ‌ها با این آچار امکان‌پذیر باشد. در حقیقت در زمانی که این آچار را در دست دارید، امکان باز و بسته کردن پیچ‌ها در سایزهای متفاوت امکان پذیر است. برای اطلاع از قیمت آچار فرانسه تنها لازم است که نگاهی به وب‌سایت‌های معتبر بیندازید.

۲- آچار آلن

آچار آلن یکی دیگر از ابزارهای کاربردی است که آن را می‌توان به شکل (L) یا (T) در بازار مشاهده کرد. از این آچار برای باز و بسته کردن پیچ‌های آلن استفاده می‌شود. پس اگر با پیچ‌های آلن سر و کار دارید، خرید این ابزار الزامی است.

یکی از انواع آچار آلن، آچار آلن ستاره‌ای نام دارد. این آچار برای باز و بسته کردن پیچ‌های ستاره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. خرید آچار آلن از طریق اینترنت و وب‌سایت‌های معتبر بسیار ساده و راحت است.

۳- آچار رینگی

آچار رینگی نوع دیگری از انواع آچار است. این آچار را که دو سر آن به صورت حلقۀ بسته است، باید با توجه به نوع پیچ انتخاب کرد. به همین دلیل آچار رینگی در سایزهای متفاوتی تولید و ساخته شده است. از آچار رینگی می‌توان برای باز و بسته کردن پیچ‌های چهار ضلعی و شش ضلعی استفاده کرد.

۴- آچار تخت

آچار تخت نوع دیگری از آچارهای کاربردی موجود در بازار است. این آچار که سر آن به شکل نیم دایره است، مانند آچار رینگی در سایزهای متفاوت تولید شده است و باید در هنگام انتخاب آن به شمارۀ آچار توجه کرد یا یک دست کامل از آن را خرید.

۵- آچار ترکیبی

آچار ترکیبی نوعی آچار دو سر است که یک سر آن آچار رینگی و سر دیگر آن آچار تخت قرار گرفته است. از سر رینگی این آچار معمولاً برای شل کردن مهره‌هایی که خیلی محکم بسته شده‌اند و از سر تخت آن برای باز و بسته کردن سریع مهره‌ها استفاده می‌شود. این آچار نیز در سایزهای مختلف تولید شده است که باید به این موضوع توجه داشت.

۶- آچار بکس

آچار بکس را باید آچاری دانست که در آن مکانیزم جغجغه‌ای استفاده شده و با استفاده از آن می‌توان پیچ‌ها را با سرعت بسیار بیشتری باز و بسته کرد. معمولاً در جعبه این نوع آچار سایزهای متفاوت آچار وجود دارند تا بتوان پیچ‌های متفاوت را باز و بسته کرد.

۷- آچارهای بادی

آچار بادی

خرید آچار بادی یکی از آن مواردی است که به هر مجموعۀ صنعتی توصیه می‌شود. البته باید بدانید که در گذشته این آچار در میان انواع آچار صنعتی وجود داشت و تنها در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی از آن استفاده می‌شد. اما مزایای آن باعث شده تا پای برخی از مدل‌های آن به خانه‌ها نیز باز شود. تنوع بالای آچارهای بادی مانند آچار پیچ گوشتی بادی و بکس بادی به عنوان دو نوع بسیار پرکاربرد از انواع آچارهای بادی، می‌تواند سختی کار، سرعت انجام و کیفیت را به میزان مناسبی افزایش دهند. ابزارهای بادی تنوع بالایی دارند و هر کدام از آن‌ها برای انجام دسته‌ای از کارها مناسب است. به همین دلیل قبل از خرید این ابزار در خصوص انواع آن‌ها و کاربردشان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

۸- آچار شلاقی

آچار شلاقی که به آن آچار لوله گیر نیز گفته می‌شود، یکی دیگر از انواع آچار پرکاربرد است. همانطور که از نام آن مشخص است، بیشترین مصرف این آچار در لوله کشی است اما می‌توان از آن برای نگه داشتن اتصالات فلزی نیز استفاده کرد. فک متحرک این آچار قابل تنظیم است و به همین دلیل می‌توان سطوح متفاوت مانند میله‌هایی با سایزهای مختلف و بسیاری سطوح دیگر را با آن ثابت نگه داشت.

۹- آچار ترک

آچار ترک

آچار ترک که از آن با نام آچار گشتاور نیز یاد می‌شود یکی از ابزارهای کاربردی و تخصصی در صنایع متفاوت است. با تنظیم این آچار می‌توان مشخص کرد که تا چه میزان نیرو برای بسته شدن پیچ اعمال شود. این دقت باعث خواهد شد که پیچ و قطعه صدمه نبینند.

۱۰- آچار پیچ گوشتی

آچار پیچ‌ گوشتی‌های متفاوت مانند صاف، ستاره‌ای، ترکیبی و انواع دیگر آن را باید در میان ابتدایی‌ترین لوازم و آچارهایی دانست که از آن برای کارهای متفاوت استفاده می‌شود. این آچار در لیست ابزار سیم کشی، تعمیر خودرو و بسیاری مشاغل دیگر وجود دارد.

۱۱- آچار جغجغه‌ای

آچار جغجغه‌ای یکی دیگر از آچارهای پرکاربرد در صنایع متفاوت است. با استفاده از این آچار که مکانیزمی چرخشی دارد، می‌توان به سادگی به پیچ‌های موجود در فضاهای تنگ دسترسی پیدا کرد و آن‌ها را باز یا بسته کرد.

۱۲- آچار حدیده

آچار حدیده یک ابزار تخصصی است که در میان ابزار کار لوله کش‌ها دیده می‌شود. با استفاده از این آچار می‌توان رزوه و شیار روی لوله‌ها ایجاد کرد تا بتوان آن‌ها را به یکدیگر متصل نمود.

۱۳- آچار چکشی

آچار چکشی را باید در میان آچارهای کوتاه قرار داد. یک سر آچار چکشی مانند آچار رینگی است و سر دیگر آن به عنوان چکش عمل می‌کند. زمانی که باز و بسته کردن یک پیچ مانند پیچ‌های زنگ زده به نیروی زیادی نیاز دارد، از این آچار استفاده می‌شود.

انتخاب آچار مناسب

حال که با انواع آچار و کاربرد آن‌ها آشنا شدید باید اشاره کنیم که در زمان خرید، حتماً به مواردی مانند قیمت آچار، کاربرد، نیاز خود و مواردی دیگر از این قبیل توجه داشته باشید تا بتوانید از میان تنوع بالای آچارهای موجود در بازار بهترین‌ها را خریداری کنید.

برند سازنده، جنس آچار، قیمت آن، نوع کار از دیگر مواردی هستند که توجه به آن‌ها باعث انتخاب آچار مناسب‌تر می‌شود.

 

مقالات بیشتری بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *