آموزش گام به گام برق کشی ساختمان

برقکاری ساختمان یکی از قسمت‌های مهم ساخت و ساز است که معمولاً در مراحل اولیۀ ساختمان سازی شروع و بعد از اجرای مراحل نازک کاری به پایان می‌رسد. یک ساختمان بدون سیم کشی برق، قابل سکونت نخواهد بود. زیرا تمام سیستم‌‌های روشنایی، لوازم برقی، سیستم‌های توزیع، یخچال و لوازم آشپزخانه وابسته به برق کشی ساختمان هستند. حتماً می‌دانید که برق کشی ساختمان نیازمند تخصص و مهارت زیادی بوده و نیازمند استفاده از ابزار برق کاری مناسب است. زیرا هرگونه سهل انگاری در این کار می‌تواند باعث بروز فاجعه شود. در ادامه به صورت گام به گام، مراحل برق کشی ساختمان را توضیح می‌دهیم.

مراحل برقکاری ساختمان از ابتدا تا انتها

برقکاری ساختمان در کل به دو شکل روکار و توکار و با ابزارهای مختلفی همچون کابل بر دستی انجام می‌شود. در ساختمان‌های امروزی، عمدتاً روش برق کشی توکار به کار می‌رود. این روش سیم کشی، ساده تر و با هزینۀ کمتری انجام می‌شود. همچنین سه روش مختلف برای سیم کشی وجود دارند:

  • سیم کشی با جعبه تقسیم: در این روش، سیم‌ها از تابلوی توزیع یا جعبه فیوز به جعبه تقسیم متصل می‌شوند و از آنجا، سیم کشی به نقاط مختلف ساختمان صورت می‌گیرد.
  • سیم کشی با تابلوی توزیع یا جعبه فیوز: در این روش، تمام سیم‌ها به تابلوی توزیع با جعبه فیوز متصل شده و از آنجا، سیم کشی به بخش‌های دیگر ساختمان انجام می‌شود.
  • سیم کشی با کلید و پریز: در این روش، قوطی کلید و پریز در نقاط مختلف ساختمان نصب شده و سیم‌ها از طریق آن‌ها به هم متصل می‌شوند.

اولین مرحله برقکاری ساختمان، انتخاب نوع سیستم برق کشی است. در این مرحله باید در مورد روکار یا توکار بودن سیم کشی ساختمان تصمیم بگیرید. سپس نوبت به مراحل طراحی و اجرای آن می‌رسد.

نکتۀ مهم: جعبه ابزار تخصصی خود را کامل کنید

سیم کشی صحیح و اصولی ساختمان، مستلزم رعایت استانداردها و استفاده از ابزارهای مناسب است. سیم لخت کن، انبردست، متر و مولتی متر، تستر ولتاژ القایی، فازمتر، فنر سیم کشی، دستگاه پرس کابلشو و دستکش ایمنی از مهم‌ترین ابزارهای لازم برای انجام یک برق کشی اصولی و استاندارد هستند.

مرحله اول: طراحی و نقشه کشی

بعد از انتخاب نوع سیم کشی ساختمان و تهیۀ ابزار آلات لازم، نوبت به طراحی و نقشه کشی می‌رسد. در این مرحله باید بر اساس نقشه کلی ساختمان، یک نقشه سیم کشی تهیه کرده و در آن، جای کلیدها، پریزها، لامپ‌ها، لوله‌های برق جعبه تقسیم، جعبه فیوز و قوطی‌ها را مشخص کنید. این نقشه باید توسط یک مهندس برق یا تکنسین مجرب انجام شود.

بیشتر بخوانید: کابلشو چیست؟

نقشه برق کشی ساختمان

مرحله دوم: تهیۀ مصالح و تجهیزات

پس از طراحی و نقشه کشی باید نسبت به تهیۀ مصالح و تجهیزات مورد نیاز برای برق کشی اقدام کنید. این مصالح و تجهیزات شامل سیم‌، کابل، کابلشو، لوله، کلید، پریز، لامپ، تابلو برق و سایر تجهیزات لازم هستند. برای افزایش ایمنی افراد و تجهیزات برقی، بهتر است از کابلشو برای اتصالات بین سیم‌ها استفاده کنید. همچنین تهیۀ تجهیزاتی مانند پرس کابلشو هیدرولیک به شما کمک می‌کنند که روال کار راحت تری داشته باشید.

مرحله سوم: لوله گذاری

اجرای این مرحله از زمان شروع دیوارکشی تا قبل از سفیدکاری و اجرای کاشی و سرامیک ادامه دارد. در این مرحله باید جای قوطی‌ها، لوله‌ها و لامپ‌ها را در دیوار، سقف و کف ساختمان مشخص کرده و با رعایت ترازبندی، آن‌ها را در جای خود قرار دهید. در صورت نیاز ممکن است عملیات جوشکاری و محکم کردن آن‌ها نیز لازم باشد. لوله گذاری در برقکاری ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا برای تصحیح اشتباه، متحمل هزینه‌های زیادی خواهید شد. لوله‌ها باید به شکلی قرار بگیرند که به سیم‌ها و کابل‌ها آسیب نرسد.

برای اطلاع از قیمت کابل بر و دیگر تجهیزات مرتبط با برق ساختمان می‌توانید به فروشگاه تولزیاب مراجعه کنید.

مرحله چهارم: سیم کشی

پس از لوله گذاری و تمیزکاری لوله‌ها و قوطی‌ها، نوبت به سیم کشی درون لوله‌ها می‌رسد. این مرحله از سیم کشی ساختمان باید با دقت کافی انجام شود. سیم‌ها و کابل‌ها باید با توجه به نقشه برق کشی و بر اساس رنگ بندی مشخص، وصل شوند. همچنین به دلیل اینکه هنوز عملیات ساختمانی به صورت کامل انجام نشده است، باید سر سیم‌هایی که از قوطی‌ها بیرون آمده‌ اند به یکدیگر محکم شوند تا طی عملیات ساختمانی، به اشتباه خارج نشوند.

آماده سازی سیم‌ها برای سیم کشی ساختمان

مرحله پنجم: نصب تجهیزات

این مرحله، مرحلۀ پایانی سیم کشی ساختمان است. در این مرحله، کلیدها، پریزها، لامپ‌ها، تابلو برق و سایر تجهیزات برقی نصب می‌شوند. در این مرحله نیاز به ابزارهایی مانند پانچ هیدرولیک برای ساخت تابلو برق خواهید داشت. این تجهیزات باید به درستی و با دقت زیاد نصب شوند تا از احتمال برق گرفتگی افراد جلوگیری به عمل آید. کلیدها و پریزها باید به دقت بسته شده و کاملاً تراز شوند. اقداماتی مانند نصب فیوزها در جعبه فیوز، نصب آیفون تصویری و آنتن مرکزی و سوئیچینگ‌های مربوط به آن، همگی از اموری هستند که باید توسط تکنسین برق انجام شوند.

مرحله ششم: تست و آزمایش

پس از نصب تجهیزات، سیستم برق کشی ساختمان باید به طور کامل مورد آزمایش قرار بگیرد. تست و آزمایش توسط یک مهندس برق یا تکنسین مجرب انجام می‌شود. در این مرحله، ایرادات کار شناسایی شده و نسبت به رفع آن‌ها اقدام می‌شود.

قوانین و نکات مهم در سیم کشی استاندارد

سیم کشی ساختمان، یکی از بخش‌های مهم در ساخت و ساز است. این کار نیازمند رعایت قوانین و استانداردهای خاصی است.

  • استفاده از کابل‌های مناسب: کابل‌های مورد استفاده در سیم کشی باید سازگار با استانداردهای روز باشند و تحت آزمایش‌های الکتریکی مناسب قرار بگیرند.
  • رعایت فاصلۀ بین کابل‌ها: فاصلۀ بین کابل‌ها باید با توجه به نوع کابل و حرارتی که تولید می‌کنند مشخص شوند. فاصله بندی مناسب باعث جلوگیری از خطرات آتش سوزی خواهد شد.
  • استفاده از تجهیزات ایمنی: هنگام برقکاری ساختمان حتماً از تجهیزات ایمنی مناسب مانند دستکش، عینک، کفش ایمنی و غیره استفاده کنید.
  • رعایت قوانین الکتریکی: قوانین الکتریکی مانند پیچیدن کابل‌ها و تحت فشار گذاشتن ‌آن‌ها را رعایت کنید.
  • تنظیم ولتاژ: برای جلوگیری از بروز صدمه به افراد و تجهیزات برقی لازم است از محافظ‌های مناسب برای تنظیم ولتاژ استفاده کنید.
  • لوله‌های حفاظتی: برای جلوگیری از آسیب به کابل‌ها و ارائۀ فضای کافی برای پیمایش آن‌ها، از لوله‌های حفاظتی مناسب استفاده کنید.

استفاده از ابزار کار با برق برای برق کشی ساختمان

سیم کشی موازی و سری در ساختمان

در برق ساختمان می‌توان از دو روش سیم کشی موازی یا سری استفاده کرد.

سیم کشی سری

در سیم کشی سری، تمام تجهیزات برقی به یک سیم متصل می‌شوند. بدین ترتیب، جریان الکتریکی از یک نقطه به نقطه ای دیگر روی همان سیم منتقل شده و این سیم، از میان تمام تجهیزات عبور می‌کند. بنابراین در صورت قطعی سیم یا بروز مشکل در یکی از تجهیزات، جریان برق در کل سیستم قطع خواهد شد.

سیم کشی موازی

در سیم کشی موازی، تمام تجهیزات به دو یا چند سیم متصل هستند. به عبارت دیگر، هر یک از تجهیزات به یک سیم برق جداگانه متصل شده و سیم‌ها برای اتصال به منبع برق، به صورت موازی با هم قرار می‌گیرند. در صورت قطع شدن یک سیم یا ایجاد مشکل در یکی از تجهیزات، تنها در همان نقطه دچار قطعی برق خواهیم شد و بقیۀ سیستم به کار خود ادامه خواهد داد.

اشتباهات رایج در برقکاری ساختمان کدامند؟

بروز برخی خطاها در سیم کشی ساختمان ممکن است منجر به فجایعی مانند آتش سوزی، شوک الکتریکی و خرابی تجهیزات شوند. برخی از اشتباهات رایج در برق کشی ساختمان شامل موارد زیر هستند:

  • نصب کابل‌ها در فاصلۀ نزدیک با لوله‌های گاز: در صورتی که کابل‌ها نزدیک به لوله‌های گاز نصب شوند، احتمال بروز آتش سوزی همزمان با شکسته شدن لوله‌های گاز وجود دارد.
  • استفاده از کابل‌های نامناسب: کیفیت پایین کابل‌ها و سیم‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند آتش سوزی، برق گرفتگی یا خرابی وسایل برقی شود.
  • سیم کشی توسط افراد غیرماهر: انجام سیم کشی توسط افرادی که تخصص و تجربۀ کافی ندارند، خطرات جدی ایجاد خواهد کرد. بنابراین بهترین راه این است که برقکاری ساختمان را به کارشناسان و تکنسین مجرب بسپارید.

برق کشی ساختمان به عنوان یکی از اقدامات ضروری در ساخت و ساز، مستلزم بهره مندی از تجهیزات و تخصص کافی است. در صورت نیاز به خرید و تهیۀ تجهیزات برق کاری می‌توانید به فروشگاه تولزیاب مراجعه کنید. کلیۀ ابزار آلات ارائه شده در این فروشگاه شامل خدمات پس از فروش هستند. برای اطلاع بیشتر می‌توانید به وب سایت مراجعه کنید یا با کارشناسان تولزیاب در ارتباط باشید.

مقالات بیشتری بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *