انواع پمپ هیدرولیک؛ معرفی ۴ نوع پمپ هیدرولیک

پمپ‌های هیدرولیک را باید قلب بسیاری از دستگاه‌های دینامیکی دانست. این پمپ‌ها میزان زیادی روغن را با استفاده از سیلندرهای خود فشار می‌دهند تا انرژی مکانیکی به جریان و فشار تبدیل شود. پمپ‌های هیدرولیک انواع متفاوتی دارند که هر کدام از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارد. برای آشنایی با انواع پمپ هیدرولیک پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب از تولزیاب را از دست ندهید.

پمپ هیدرولیک چیست؟

 پمپ هیدرولیک چیست؟

روش کار تمام پمپ‌های هیدرولیک با یکدیگر مشابه است اما عملکرد و هدف از استفاده آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. از این پمپ‌ها می‌توان برای اهداف گوناگونی مانند کشیدن اجسام، بلند کردن اجسام، فشار دادن بارهای سنگین و تجهیزات موتوری استفاده می‌شود. در حقیقت اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم پمپ هیدرولیک چیست باید بگوییم که ابزاری است که باعث ساده تر شدن انجام کارهای متفاوتی می‌شود. در این پمپ‌ها توان مکانیکی به کمک جریان و فشار ایجاد شده در این دستگاه به انرژی هیدرولیک تبدیل می‌شود.

طرز کار انواع پمپ هیدرولیک

همانطور که اشاره کردیم طرز کار انواع پمپ هیدرولیک با یکدیگر مشابه است. در این پمپ انرژی مکانیکی ایجاد شده توسط موتور دستگاه که می‌تواند احتراقی، الکتریکی یا موارد دیگر باشد باعث ایجاد فشار اتمسفری می‌شود. این فشار سبب می‌شود تا سیال به سمت مجرا حرکت کند و سپس در سایر قسمت‌ها جریان پیدا کند. پس به بیان ساده یک پمپ هیدرولیک انرژی مکانیکی را به جریان در سیستم تبدیل می‌کند.

انواع پمپ هیدرولیک

انواع پمپ هیدرولیک

پمپ‌های هیدرولیک انواع متفاوتی دارند. هر کدام از آن‌ها با توجه به میزان قدرت، نحوه عملکرد و بسیاری موارد دیگر برای کارهای متفاوتی مناسب هستند. توجه داشته باشید که آشنایی با نحوه تنظیم پمپ هیدرولیک و تنظیم فشار پمپ هیدرولیک می‌تواند در استفاده بهتر از این وسیله به شما کمک کند. در ادامه برخی از مهم ترین انواع پمپ هیدرولیک را با هم بررسی خواهیم کرد.

۱- پمپ هیدرولیک با جا به جایی غیر مثبت

اولین نوع از انواع پمپ هیدرولیک که در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم، پمپ‌هایی با جابه‌جایی غیر مثبت هستند. از این پمپ‌ها به دلیل فشار کم سیال و ظرفیت فشاری پایین تر بیشتر برای مصارف خانگی استفاده می‌شود. ظرفیت فشاری پمپ‌های هیدرولیک با جا به جایی غیر مثبت حداکثر تا ۳۰۰ پوند بر اینچ مربع می‌رسد. خود این پمپ‌ها نیز انواع متفاوتی دارند که از مهم ترین آن‌ها می‌توان به پمپ‌های گریز از مرکز و محوری اشاره کرد.

۲- پمپ هیدرولیک با جا به جایی مثبت

باید بدانید که در بازار مدل‌های دیگری از انواع پمپ هیدرولیک در بازار وجود دارند، این پمپ‌هایی با جا به جایی مثبت هستند. پمپ‌های هیدرولیک با جا به جایی مثبت می‌توانند ظرفیت فشاری ۱۰۰۰ پوند بر اینچ را تولید کنند و از آن‌ها بیشتر برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود. به عنوان مثال تقریبا همه افراد بیل‌های مکانیکی را مشاهده کرده‌اند. راننده این وسیله با تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی این دستگاه را به کار می‌اندازد. پس از پمپ هیدرولیک صنعتی به شکل گسترده‌ای در صنایع مختلف استفاده می‌شود. البته خود این نوع پمپ‌ها نیز انواع متفاوتی دارند که در ادامه مهم ترین آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

۱- پمپ هیدرولیک چرخ دنده ای

اولین نوع از انواع پمپ هیدرولیک با جا به جایی مثبت، پمپ هیدرولیک چرخ دنده ای است. این نوع که به آن پمپ دنده ای نیز گفته می‌شود طراحی ساده و ابعادی کوچک دارد و از آن‌ها در دستگاه‌های متحرک بیشتر استفاده می‌شود. عملکرد این نوع پمپ‌ها تا فشارهایی در حدود ۲۱۰ بار بسیار مناسب است. البته بد نیست اشاره کنیم که این پمپ چرخ دنده ای به دلیل سائیدگی بالا نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند و همین امر هزینه نگهداری و استفاده از آن‌ها را افزایش می‌دهد. پمپ‌های چرخ دنده خود چندین نوع متفاوت دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • پمپ هیدرولیک با چرخ دنده خارجی
  • پمپ هیدرولیک با چرخ دنده داخلی
  • پمپ هیدرولیک رینگ دنده ای
  • پمپ دوک اسکرو

۲- پمپ هیدرولیک پره ای

یکی دیگر از انواع پمپ هیدرولیک، پمپ هیدرولیک پره ای نام دارند. صدای این پمپ‌ها در زمان کار بسیار کم است و به همین دلیل مشتریان خاص خود را دارند. این پمپ‌ها با جریان ثابت کار می‌کنند و همین امر دلیل تولید صدای کمتر توسط آن‌هاست. از این نوع پمپ هیدرولیک در ریخته گری، ماشین آلان ساخت زمین و جاده استفاده گسترده ای می‌شود. مهم ترین انواع پمپ هیدرولیک پره ای عبارتند از:

  • پمپ‌های پره ای با جا به جایی متغیر
  • پمپ‌های پره ای با جا به جایی ثابت
  • پمپ‌های پره ای (Denison) تک، دو برابر و سه گانه

۳- پمپ هیدرولیک پیستونی

نوع دیگری از انواع پمپ هیدرولیک که در این مطلب آن را بررسی می‌کنیم، پمپ هیدرولیک پیستونی نام دارد. این پمپ مکانیزمی دورانی دارد. پیستون درون سیلندر حرکت رفت و برگشتی انجام می‌دهد و همین امر سبب وارد شدن روغن به سیستم پمپ می‌شود. قیمت این نوع پمپ هیدرولیک از سایر پمپ‌ها بالاتر است. اما در صورتی که در زمان آب بندی و استفاده از آن توجه کافی داشته باشید، طول عمر بالایی دارند. مهم ترین انواع پمپ هیدرولیک پیستونی شامل موارد زیر است.

  • پمپ پیستونی محوری با جا به جایی ثابت
  • پمپ پیستونی محوری با جا به جایی متغیر
  • پمپ پیستونی شعاعی با جا به جایی ثابت
  • پمپ پیستونی شعاعی با جا به جایی متغیر

انواع دیگر پمپ هیدرولیک

انواع دیگر پمپ هیدرولیک

باید بدانید که پمپ هیدرولیک را از یک نظر دیگر هم می‌توان دسته بندی کرد. می‌توان پمپ‌های هیدرولیک را از این نظر در سه دسته برقی، بادی و دستی قرار داد.

۱- پمپ هیدرولیک برقی

پمپ هیدرولیک برقی از یک موتور برقی استفاده می‌کند. این پمپ با به حرکت در آوردن پیستون داخل سیلندر فشار هیدرولیکی تولید می‌کند. این نوع پمپ‌ها با توجه به مواردی مانند دبی روغن، تعداد خروجی، حجم روغن و یک طرفه یا دو طرفه بودن به دسته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند.

۲- پمپ هیدرولیک دستی

پمپ هیدرولیک دستی با استفاده از نیروی مکانیکی که انسان به آن وارد می‌کند، کار می‌کند. در واقع فرد با فشار آوردن به دسته این پمپ موجب می‌شود که روغن در این محصول جا به جا شود. از این پمپ بیشتر در صنعت نفت، معادن و صنایع دریایی استفاده می‌شود.

۳- پمپ بادی هیدرولیک

همانطور که از نام این نوع پمپ هیدرولیک می‌توان متوجه شد، این پمپ برای کار کردن به فشار هوای نیاز دارد. این فشار هوا باعث می‌شود تا روغن موجود در دستگاه به بیرون انتقال داده شود و عملکرد مورد نظر ایجاد شود. در هنگام خرید این ابزار باید به فشار کاری آن توجه ویژه ای داشته باشید.

عوامل مؤثر در قیمت انواع پمپ هیدرولیک

قیمت ابزار متفاوت با توجه به ویژگی‌های مختلفی مشخص می‌شود. پمپ هیدرولیک نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به صورت تیتروار به مهم ترین عواملی که در قیمت این پمپ‌ها تأثیر دارند، اشاره خواهیم کرد.

  • ویسکوزینه سیال
  • نوع سیال
  • نرخ جریان
  • گشتاور
  • سرعت
  • حداکثر فشار عملیاتی
  • کاربرد پمپ
  • نوع پمپ
  • برند سازنده پمپ هیدرولیک

خرید انواع پمپ هیدرولیک

برای خرید انواع پمپ هیدرولیک باید موارد متفاوتی را مد نظر قرار دهید. اولین و مهم ترین موردی که باید در این زمان به آن توجه کنید، نوع و مصرف پمپ است. پس از آن می‌توانید نوع پمپ مناسب را انتخاب کنید و سپس در بازار به دنبال آن باشید. اما خرید ابزار مختلف نیاز به تحقیق دارد. برای همین پیشنهاد می‌کنیم مطالب مختلف موجود در خصوص آن‌ها را مطالعه کنید. به عنوان مثال برای خرید پولی کش هیدرولیک پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا مطلب فولی کش چیست را مطالعه کرده و سپس با داشتن اطلاعات بیشتر نسبت به خرید آن اقدام کنید. همچنین توجه به مواردی مانند گارانتی و ضمانت نیز باعث خواهد شد که انتخاب مطمئن تری داشته باشید. شما با استفاده از خدمات فروشگاه اینترنتی تولزیاب، می‌توانید بهترین محصولات را با هزینه مناسب و صرف کمترین زمان خریداری کنید.

 

مقالات بیشتری بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *