نحوه تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

بیل مکانیکی یکی از انواع ماشین آلات کاربردی در بخش‌های عمرانی و مهندسی است که برای جا به جایی و گودبرداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی برای این ماشین یک عامل بسیار مهم و حیاتی است و باید به درستی انجام شود. برای تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی، میزان نیرویی نیاز است که امکان انتقال و کنترل مایع هیدرولیکی به قطعات مختلف این ماشین را فراهم می‌کند. به همان نسبت برای بهبود سرعت، دقت و کنترل دقیق این ماشین نیز مفید است و تأثیر چشمگیری بر کاهش مصرف انرژی، کارایی و عملکرد آن دارد.

انواع پمپ‌های هیدرولیک موجود در بیل مکانیکی

انواع پمپ‌های هیدرولیک موجود در بیل مکانیکی به دو نوع کلی پمپ هیدرولیک برقی و پمپ هیدرولیک دستی تقسیم می‌شوند. هر بیل مکانیکی بسته به نیازهای کاربری و طراحی سیستم هیدرولیک مورد استفاده، با دیگری متفاوت است. خالی از لطف نیست که قبل از آشنایی با نحوه تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی، با انواع پمپ‌های هیدرولیک موجود در دستگاه مذکور آشنا شوید.

پمپ اصلی

پمپ اصلی همانطور که از نامش پیداست، به عنوان حیاتی ترین عضو در بیل مکانیکی ایفای نقش می‌کند. دقیقاً به همین دلیل هر گونه اختلال در آن، می‌تواند بر عملکرد کلی ماشین تاثیر بگذارد. این پمپ هیدرولیکی از توان پمپاژ بسیار بالا و عملکرد مفید و مؤثری برخوردار است که به وسیله‌ پمپ‌های پیستونی با حجم جریان مشخص و بسیار کم تأمین می‌شود.

پمپ دنده‌ای

در بیل مکانیکی وظیفه پمپاژ روغن هیدرولیک با حجم مشخص و ثابت بر عهده پمپ دنده‌ای است. بسته به نوع بیل مکانیکی، میزان روغنی که توسط این پمپ برای استفاده در بخش‌های مختلفی پمپاژ می‌شود، متفاوت است و باید در امر تنظیم پمپ بیل مکانیکی، بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

پمپ گردان

پمپ گردان به عنوان یک پمپ هیدرولیک پیستونی با زاویه ثابت، روغن پمپاژ شده توسط پمپ اصلی را دریافت می‌کند و سپس این انرژی دریافت شده را به صورت دورانی به گیربکس چرخ گردان انتقال می‌دهد.

پمپ حرکت

پمپ حرکت از انواع پمپ هیدرولیک پیستونی به شمار می‌آید که عملکردی مشابه پمپ گردان دارد. به این معنی که بخشی از انرژی دریافت شده از پمپ اصلی بیل مکانیکی را به گیربکس چرخ انتقال می‌دهد که به موجب آن، ماشین حرکت می‌کند.

ناگفته نماند که در میان انواع پمپ هیدرولیک ذکر شده در فوق، قیمت پمپ هیدرولیک به عوامل متعددی بستگی دارد. در واقع قیمت این پمپ‌ها با توجه به نوع، برند، ظرفیت، فشار، ویژگی‌های فنی و بازار و منطقه‌ ای که در آن خریداری می‌شود، متفاوت است. از آنجایی که قیمت پمپ هیدرولیک تأثیر مستقیمی از عوامل فوق می‌پذیرد، برای خرید آن مطمئن شوید که نیازها و مشخصات فنی خود را به خوبی درک کرده‌ اید و بازار را مورد بررسی قرار داده‌ اید تا بهترین انتخاب را با مناسب ‌ترین قیمت پیدا کنید. همچنین، مقایسه قیمت‌ها و ارتباط با تامین کنندگان مختلف نیز می‌تواند به شما در انجام این امر کمک کنند.

نحوه تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

نحوه تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

فشار استاندارد برای پمپ هیدرولیک در مستندات فنی یا دستورالعمل سیستم هیدرولیک ارائه شده، توسط سازنده مشخص می‌شود. در واقع این مشخصات محدوده فشار توصیه شده برای سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی از جمله پمپ را مشخص می‌کند. تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی برای عملکرد صحیح و همینطور عمر طولانی دستگاه بسیار مهم است، اما این امر در انواع مختلف پمپ‌ها متفاوت بوده و نمی‌توان یک میزان فشار ثابت را برای همه بیل‌های مکانیکی در نظر گرفت. به همین دلیل آگاهی از مراحل زیر، به شما در نحوه شناسایی فشار استاندارد پمپ هیدرولیک دستی و یا برقی بیل مکانیکی کمک می‌کند:

مرحله ۱: آماده سازی

قبل از هر اقدامی، باید به دفترچه راهنمای بیل مکانیکی مراجعه و آن را مطالعه کنید. از آنجایی که این دستورالعمل حاوی راهنمای دقیق و اطلاعات مربوط به نحوه تنظیم فشار مجاز در سیستم هیدرولیک، تنظیمات مربوط به شیرهای کنترل و توصیه‌های تنظیم فشار است، مطالعه آن شما را با مراحل تنظیم فشار پمپ هیدرولیک و نحوه انجام آن آشنا می‌کند. پس از مطالعه دستورالعمل‌های تولید کننده بیل مکانیکی و پمپ هیدرولیک، از سایر موارد ذیل در مرحله آماده سازی اطمینان حاصل کنید:

  • از تجهیزات ایمنی مانند عینک، دستکش و لباس مناسب استفاده کنید.
  • بیل مکانیکی را در یک سطح صاف و پایدار پارک کنید.
  • موتور بیل مکانیکی را خاموش کنید و منتظر بمانید تا سیستم هیدرولیک خنک شود.

مرحله ۲: بررسی فشار فعلی

پس از یافتن پمپ هیدرولیک و شناسایی محل تنظیم آن، اندازه ‌گیری فشار فعلی پمپ و بررسی آن ضروری است. برای اندازه‌ گیری فشار در سیستم پمپ هیدرولیک به یک دستگاه اندازه‌ گیری فشار مانند فشارسنج نیاز دارید. این دستگاه به شما امکان می‌دهد فشار را به طور دقیق اندازه ‌گیری کنید.

پیدا کردن شیر تنظیم فشار

مرحله ۳: پیدا کردن شیر تنظیم فشار

پس از اینکه فشار فعلی پمپ هیدرولیک را اندازه‌ گیری کردید، باید شیر تنظیم فشار را پیدا کنید که در نزدیکی پمپ هیدرولیک و یا شیرهای کنترل قرار دارد و مشخصه آن، یک برچسب یا علامت خاص است.

مرحله ۴: باز کردن دریچه کمکی

در این مرحله از نحوه تنظیم پمپ هیدرولیک، دریچۀ کمکی را باز کرده و به جهت جلوگیری از بروز حوادث از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. آنجایی که در هنگام تنظیم فشار احتمال انفجار پمپ وجود دارد، با باز کردن دریچۀ کمکی و بستن خروجی پمپ هیدرولیک، این احتمال تقریباً به صفر می‌رسد. به این ترتیب می‌توان با خیال راحت به تنظیم فشار پرداخت.

مرحله ۵: باز کردن بویین دریچه باردار و بستن دریچه خروجی پمپ هیدرولیک

در این مرحله از نحوه تنظیم پمپ هیدرولیک، با اطمینان از باز بودن دریچه کمکی، باید بویین دریچه باردار را باز کرده و در ادامه دریچۀ خروجی پمپ هیدرولیک را ببندید. سپس پمپ هیدرولیک را از حالت خودکار خارج کنید. در این حالت، کنترل آن به صورت دستی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

مرحله ۶: تنظیم فشار

حال باید تا زمان شروع فعالیت پمپ کمی صبر کنید. سپس با استفاده از آچار، پیچ تنظیمی را که روی شیر تنظیم فشار قرار دارد بچرخانید تا فشار را کم یا زیاد کنید. این کار را بر اساس عددی که در دستورالعمل سیستم وجود دارد، انجام نمایید. در بین پارامترهای مختلفی که در اختیار شما قرار دارند، برای افزایش فشار، پیچ را در جهت عقربه‌های ساعت و برای کاهش فشار، آن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

مرحله ۷: بررسی مجدد فشار

پس از رسیدن به فشار مورد نظر، آن را ثابت نگه دارید و سیستم را برای اطمینان از عملکرد صحیح، مجدداً مورد بررسی قرار دهید. برای این کار از دستگاه اندازه گیری فشار استفاده کنید. با استفاده از دستگاه فشارسنج، مجددا فشار را در درگاه تست سیستم اندازه ‌گیری و برای اطمینان از تنظیم صحیح آن، فشار جدید را با فشار قبلی مقایسه کنید. در صورت وجود هر گونه نشتی یا مشکل، باید آن را برطرف کرده و فشار را مجدداً تنظیم کنید.

مرحله ۸: تست نهایی

در مرحله نهایی از نحوه تنظیم پمپ هیدرولیک باید بیل مکانیکی را راه اندازی کنید. در این حین، بررسی و اطمینان از عملکرد صحیح آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت راه اندازی موفقیت‌ آمیز بیل مکانیکی، مطمئن می‌شوید که تنظیم فشار پمپ هیدرولیک نیز با موفقیت انجام گرفته است.

نکات مهم نحوه تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی

نکات مهم

  • تنظیم فشار پمپ هیدرولیک باید توسط یک فرد متخصص انجام شود.
  • قبل از شروع کار، حتماً دفترچه راهنمای بیل مکانیکی خود را مطالعه کنید.
  • از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده کنید.
  • در حین تنظیم فشار، به طور مداوم فشار را از روی فشارسنج بخوانید.
  • پس از تنظیم فشار، عملکرد بیل مکانیکی را بررسی کنید.

تنظیم فشار پمپ هیدرولیک

تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی، بخشی اساسی از بهینه ‌سازی عملکرد آن است. با رعایت مراحل دقیق تنظیم فشار، می‌توان به دستیابی به عملکرد بهینه و کارآمد این دستگاه کمک کرد. از مطالعه دقیق راهنمایی‌ها و استفاده از انواع ابزار هیدرولیک مناسب گرفته تا تنظیم نهایی و بررسی عملکرد، تمام این مراحل به منظور بهبود عملکرد و افزایش بهره‌ وری در کاربرد هیدرولیک بیل مکانیکی اهمیت دارند.

همچنین، از آنجایی که تنظیم فشار پمپ هیدرولیک یک فرآیند دقیق است و به تخصص و تجربه نیاز دارد، باید مطمئن شوید که همواره ایمنی در انجام آن رعایت می‌شود. در صورتی که با این فرآیند آشنایی کافی ندارید، توصیه می‌شود به تکنسین واجد شرایط یا متخصص مراجعه نمایید تا از ایمنی و دقت لازم در تنظیم فشار پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی اطمینان حاصل کنید. به علاوه می‌توانید با تولید کننده نیز تماس بگیرید تا راهنمایی و کمک لازم را دریافت نمایید. فروشگاه تخصصی ابزار تولزیاب با ۱۰ سال سابقه می‌تواند کمک بسزایی در راستای ارائه اطلاعات درباره انواع ابزار و تجهیزات صنعتی به شما بدهد.

مقالات بیشتری بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *